کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتخاب کابل شبکه مناسب برای افزایش سرعت اینترنت

27 آذر 1400 ساعت 13:56

در صورتی که نیاز به تهیه کابل شبکه مناسب برای خود دارید، می‌توانید از مشاوره کارشناسان بازار شبکه بهره مند شوید. فروشگاه بازار شبکه، یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های حوزه تجهیزات شبکه است که محصولات خود را با ضمانت اصالت و کیفیت ارائه می‌کند.


---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



سرعت اینترنت به عوامل زیادی بستگی دارد. هر عاملی امکان دارد روی سرعت اینترنت در هر مقطعی چه در سطح وسیع و چه خانگی تاثیر مستقیم گذاشته و باعث کندی سرعت اینترنت ‌شود. بعد از انتخاب دقیق مودم مناسب محیط با حجم و سرعت ایده آل ، فاکتور بعدی انتخاب کابل متناسب با مودم و سرعت اینترنت خریداری شده است. با اینکه اینترنت وای فای بسیار راحت تر و سریع تر به دستم ما میرسد اما هنوز هم کابل‌های شبکه در خیلی از موارد مثل اتصال رایانه ها و اتصال چندین دستگاه به هم یا اتصال به شبکه با سرعت و قابلیت اطمینان بیشتر، کاربردهای وسیعی دارند
برای مثال اگر شما قصد بازی آنلاین را دارید باید مطمئن شوید که هیچ قطعی مقطعی در طول فرایند بازی اتفاق نیافتد که این مورد در اینترنت بر بستر وای فای بسیار پیش می آید ولی استفاده از کابل شبکه با کیفیت برای داشتن بهترین و کم مشکل ترین اتصال اینترنتی بهترین کار است.

نحوه انتخاب کابل مناسب شما
برای خرید کابل شبکه باید توجه کرد مودم شما از چه پورتی پشتیبانی می‌کند. پورت‌های شبکه با  سرعت 10/100 مگابیت و یک گیگابیت دو نوع پورتی هستند که اغلب در مودم‌ها تعبیه می‌شوند. کابل های شبکه CAT5  مناسب برای سرعت های 10/100 مگابیت و کابل های شبکه CAT6  مناسب سرعت های بالاتر تا 1000 مگابیت بر ثانیه هستند.
 در حال حاضر برندهای معتبری مثل لگراند ( Legrand) و نگزنس ( Nexans) که هر دو شرکت فرانسوی هستند، در بازار موجود است. مشخصه کابل های لگراند رنگ آبی آن است و مشخصه کابل های نگزنس ، رنگ نارنجی آن است.
 

انوع کابل شبکه و انتخاب نوع متناسب با کاربرد ما

مشخصه کابل ها کت (Cat) است که عبارت کوتاه شده Category انگلیسی است و عددی که پس از آن می‌آید اشاره به استانداردی است که آن کابل از آن پشتیبانی می‌کند.
کابل ها برای سرعت های مختلف پورت های مودم و روتر انواع مختلفی دارند، برای همین باید کابل مناسب برای محیط و سرعت مودم ها در نظر گرفت. برای مثال اگر سرعت اینترنت شما، سرعت کمی در حد 20 تا 30 مگابیت برثانیه دارد، می‌توانید از کابل‌های CAT5 استفاده کنید و نیاز به کابل های CAT6 ندارید.
ساختار کابل های شبکه از نوع زوج سیم های مسی به هم تابیده شده است. زوج سیم به هم تابیده یا (Twisted-Pair) شامل جفت سیم‌های رنگی به هم تابیده شده‌ای هستند که هر کدام قطر 0.4 تا 0.8 میلی‌متر دارند. تعداد پیچش سیم‌ها بستگی به نوع کابل داشته، هر دو سیم در اطراف یکدیگر تنیده شده و همه جفت‌ها در یک غلاف پلاستیکی قرار می‌گیرند.
 کابل های به هم تابیده شده در شبکه های اترنت شامل 4 جفت سیم هستند. در شبکه‌های اترنت سریع یا (Fast Ethernet) سرعت داده ها تا 100 مگابیت در ثانیه است که در این حالت یک جفت داده‌ها را ارسال می‌کند و جفت دیگر داده‌ها را دریافت می‌کند و دو جفت دیگر نقشی در انتقال داده‌ها ندارند. اما در شبکه های گیگابیت و بالاتر که حداقل سرعت داده ها به 1000 مگابیت برثانیه می‌رسد از هر 4 جفت سیم برای ارسال و دریافت استفاده می‌شود. کابل اترنت، داده را از طریق جفت سیم های مسی به هم تابیده یا سیم های Solid Core (استخوانی) که به کانکتور های RJ-45 متصل می شود، انتقال می‌دهند.
کابل ها خودشان در دونوع UTP یا بدون محافظ روکش دار و STP  از نوع کابلهای دارای محافظ هستند. که به اصطلاح شیلد و بدون شیلد معروف هستند. کاربرد کابل‌های شیلد دار حذف و کم کردن نویز داخل شبکه است. برای مثال وقتی کابل کشی شبکه در کنار شبکه برق باشد باید از کابلهای شیلد دار یا STP استفاده کرد.
کابل های شبکه در دو نوع اوتدور یا مناسب نصب در بیرون ساختمان و ایندور یا مناسب نصب در داخل ساختمان تولید می‌شوند. کابل های شبکه اوتدور دارای روکش پلاستی  مقاوم در برابر نور خورشید و شرایط نامساعد جوی هستند.
Cat5e نسخه بهبود پیدا کرده کابل های Cat5 است که حاوی مس با کیفیت بالا است و مناسب انتقال داده با سرعت 1000 مگابیت در ثانیه (1 Gbps) در پهنای باند 350 مگاهرتز است. کابل های Cat6  و Cat7 به ترتیب در پهنای باند 250 و 600 مگاهرتز توانایی انتقال داده با سرعت 10000 مگابیت در ثانیه (10 Gbps) را دارد. کابل های شبکه Cat3 نیز به دلیل دریافت پهنای باندبسیار بسیار پایین دیگر در اینترنت های امروزی جایی ندارند و میتوان گفت که دیگر استفاده ای از آنها نمی‌شود.
سرعت مورد انتظار از  اینترنت یا شبکه نقش مهمی در انتخاب کابل دارد. اگر همواره در حال انتقال فایل های با کیفیت و حجم بالا ارسال یا محتوای ویدویی با کیفیت بالا پخش می‌کنید باید حتما از کابل‌های اترنت با کیفیت عالی استفاده شود. مودم و روترهای خانگی به ندرت از سرعت‌های بالای یک گیگابیت پشتیبانی می‌کنند برای همین خرید کابل های Cat7 هیچ فایده ای برای بهبود سرعت اینترنت ندارد ، و بهتر است از کابل های Cat5e و Cat6 و Cat6a متناسب با پهنای باندی که در بالا هم یادآوری کردیم، استفاده کنید. کابل Cat5e به دلیل هزینه تولید پایین و سرعت بالاتر نسبت به کابل cat5 در حال حاضر محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کابل موجود در بازار شبکه است.

 

کابل فیبر نوری نیز یکی دیگر از انواع کابل‌های مورد استفاده در شبکه های کامپیوتری است که با استفاده از رشته‌های شیشه مانند و پالس‌های نور کار می‌کنند. این کابل ها در جایی که مسافت زیاد زیر زمینی و یا کابل های روکار مدنظر باشد و همچنین در ساختمان های اداری و جاهایی که حجم زیادی از ارتباطات مورد نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل های فیبر نوری در دو نوع سینگل مد و مالتی مد ساخته شده‌اند که در مسافت های طولانی بسیار زیاد از کابل‌های سینگل مد و در شبکه های محلی  از کابل فیبر نوری مالتی مد استفاده می‌شود.
انتخاب کابل شبکه مناسب از نظر قیمت و کیفیت، مستلزم در نظر گرفتن پارامترهای مختلفی است که تعدادی از آن ها در بالا توضیح داد شد. در صورتی که نیاز به تهیه کابل شبکه مناسب برای خود دارید، می‌توانید از مشاوره کارشناسان بازار شبکه بهره مند شوید. فروشگاه بازار شبکه، یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه های حوزه تجهیزات شبکه است که محصولات خود را با ضمانت اصالت و کیفیت ارائه می‌کند.
 
 


کد مطلب: 67075

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/67075/انتخاب-کابل-شبکه-مناسب-افزایش-سرعت-اینترنت

ايتنا
  https://www.itna.ir