۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۸

داستان همیشگی قطعی فیبر و کاهش سرعت اینترنت

ایتنا - به گفته یک کارشناس فناوری اطلاعات، قطعی فیبر دریایی و کاهش ظرفیت پهنای باند بین‌الملل، می‌تواند منجر به کاهش کیفیت اینترنت در ساعات پرمصرف شود و این مساله برای بازی‌های آنلاین نمود بیشتری دارد.
داستان همیشگی قطعی فیبر و کاهش سرعت اینترنت

کابل‌های مدرن از فناوری فیبر نوری برای انتقال داده‌های دیجیتال استفاده می‌کنند که شامل تلفن، اینترنت و ترافیک داده‌های خصوصی است. نخستین فیبر نوری دریایی ایران، در سال ۱۳۹۲ توسط یک شرکت ایرانی و با مالکیت ایرانی در آب‌های بین‌الملل بهره‌برداری شد با این هدف که توانایی کشور را در حوزه تبادل ترافیکی افزایش دهد. مسیر دوم فیبرنوری دریایی جزایر خلیج‌فارس واقع در جزیره قشم نیز سال گذشته افتتاح شد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، مقرر شد در فاز اول، اجرای مسیر دوم فیبر نوری دریایی برای جزایر کیش، قشم و خارک طراحی و راه‌اندازی و برای نخستین بار، این پروژه با توان داخلی در دریا اجرا شود. اگر این فیبر نوری دریایی خوب دفن نشده باشد بر اثر لرزش‌ها و لنگر انداختن کشتی قطع می‌شود و حداقل زمانی که لازم است نقطه‌یابی و وصل شود، حداقل دو روز است که این موضوع می‌تواند منجربه‌بروز اختلال در اینترنت کشور شود.

با وجود این، توسعه نقاط اتصال کشور به اینترنت در سال‌های گذشته حاکی از آن است که در حال حاضر تقریباً در همه مرزهای غربی، شمالی و جنوبی ما اتصال اینترنت داریم. به همین دلیل امکان قطع اینترنت کشور به ‌یک ‌باره، به‌دلیل قطعی یک مسیر، تقریباً وجود ندارد. زیرا اگر از یک ورودی قطعی اینترنت داشته باشیم، می‌توان آن را از ورودی‌های دیگر جبران کرد.

از طرفی در روزهای گذشته اعلام شد که به علت قطع سگمنت دوم فیبر دریایی متعلق به شرکت GBI در محدوده دریایی بین قطر و امارات، ۴۳۰ گیگابیت از ظرفیت پهنای باند بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت از دسترس خارج شده است. البته با توجه به قطع این مسیر دریایی و زمان‌بر بودن بازیابی مجدد آن اقدامات فوری برای تامین ظرفیت جایگزین از سایر مسیرها در دستور کار قرار گرفته و به زودی ظرفیت‌های جدید برای تامین این بخش از ترافیک آماده بهره‌برداری می‌شود.

در این راستا علی محمدی -یک کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر قطعی فیبر بر کیفیت اینترنت گفت: در حال حاضر کابل دریایی زیرساخت در مسیر قطر قطع شده است و این قطعی کابل، منجر به ایجاد کندی در اینترنت ایجاد شود، مثل این است که یکی از لوله‌هایی که آب از آن عبور می‌کرده، قطع شده باشد و حالا تجمع فشار آب روی بقیه لوله‌ها بیشتر شده است.

وی ادامه داد: اینطور به‌ نظر می‌رسد که با این قطعی، ۱۰ درصد از مجموع ظرفیت پهنای باند کاهش یافته است و این باعث می‌شود که همه کاربران، سرعتشان در شرایط پیک مصرف، ۱۰ تا ۲۰ درصد  کاهش پیدا کند. همچنین این قطعی، باعث می‌شود کیفیت بازی‌ها به‌شدت افت کند، زیرا تامین اینترنت بازی‌ها عمدتا در مسیر قطر بوده و با قطعی این کابل، پینگ گیم‌ها بیشتر از چیزی که کیفیت اینترنت کاهش پیدا کرده، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این کارشناس فناوری اطلاعات درباره مدت زمان رفع این مشکل بیان کرد: اگر زیرساخت بخواهد از کشورهای همسایه فیبر جایگزین بگیرد، معمولا یک تا دو ماه طول می‌کشد، البته این مساله به ظرفیت کشورهای همسایه هم بستگی دارد، چون معمولا اینطور است که کشورهای همسایه هم ظرفیت‌ آزاد ندارند و باید یک سری تجهیزات بخرند. با وجود این، در شرایط اضطراری و در کوتاه‌مدت، می‌توان این زمان را به حداقل دو هفته کاهش داد و به نظر می‌رسد شرکت زیرساخت در تلاش برای پیدا کردن مسیر جایگزین است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: ممکن است برخی اختلالات مقطعی در شبکه اینترنت در ساعات پیک مربوط به قطعی این ظرفیت پهنای باند بین الملل باشد. چون در ساعات غیر پیک ترافیک، مشکلی از لحاظ ظرفیت پهنای باند ندارد و ظرفیت فعلی شبکه زیرساخت بالاتر از حد تقاضا است اما در ساعات پیک ترافیک که مصرف کاربران افزایش می‌یابد، قطعی کابل دریایی مقداری مشکلات ایجاد کرده که امیدواریم هرچه سریع‌تر مشکل حل شود.
کد مطلب: 67001
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام