کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هرآنچه درباره جهش جدید کرونا می‌دانیم

10 آذر 1400 ساعت 8:56

ایتنا -حدود دو سال است که جهان در حال مبارزه با ویروسی موسوم به «کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲» است که باعث بیماری به نام کووید-۱۹ می‌شود. تاکنون سویه‌های مختلفی از این ویروس شناسایی شده‌اند و آخرین سویه خطرناک این بیماری که «اُمیکرون» نام گرفته نیز در آفریقای جنوبی شناسایی شده است.




پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده است، یک متخصص بیماری‌های عفونی گفته است که این سویه جدید خطرناک‌ترین و بدترین موردی که تاکنون دیده‌ایم بوده و این نگرانی وجود دارد که این سویه بالقوه بتواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها را دور بزند.

اخبار مربوط به نوع جدید کروناویروس هفته گذشته زنگ خطر و فروش را در بازارهای مالی ایجاد کرد زیرا کشورها محدودیت‌های جدیدی را به دلیل ترس از مقاومت این ویروس در برابر واکسیناسیون و خنثی کردن بازگشایی اقتصادی نوپا پس از کاهش دو ساله اعمال کردند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داد، در صورت عدم وجود اطلاعاتی مبنی بر اینکه علائم آن با سایر انواع متفاوت است، تصمیم گیری در مورد میزان شدت امیکرون ممکن است روزها تا چند هفته طول بکشد. در ۲۵ نوامبر ( ۵ روز پیش)، دانشمندان آفریقای جنوبی کشف نوع جدیدی از ویروس کرونا را که با نام علمی B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می شود، اعلام کردند که در این گزارش به مرور آنچه که در این چند روز گذشته می‌پردازیم:

۱. چرا امیکرون اینقدر نگران کننده است؟
نوع جدید حاوی تعداد زیادی جهش است که ممکن است اثربخشی واکسن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. سویه جدید دارای ۳۰ جهش است که تقریبا ۲ برابر نوع دلتاست؛ این  جهش‌ها باعث می شود که این نوع به طور قابل توجهی با ویروس کرونا اصلی متفاوت باشد، در شرایطی که واکسن‌های فعلی کووید ۱۹ براساس ویروس کرونایی که در ووهان شیوع پیدا کرد ساخته شده‌اند. با این حال، توانایی واقعی این سویه از نظر قابلیت انتقال، شدت و مقاومت به واکسن هنوز مشخص نیست.
پروفسور «فرانسویس بالوکس» (Francois Balloux) استاد سیستم‌های محاسباتی زیستی و مدیر موسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن می‌گوید: تعداد جهش‌های زیاد B.۱.۱.۵۲۹ این نگرانی را به وجود می‌آورد که این سویه نسبت به سویه اصلی ویروس و سویه‌های نگران کننده قبلی، قابلیت سرایت بیشتری دارد و احتمال وخیم تر شدن حال افراد در صورت ابتلا به آن وجود دارد.
از مجموعه جهش‌های این سویه، می‌توان انتظار داشت که B.۱.۱.۵۲۹ کمتر توسط آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده(یعنی آنتی‌بادی‌هایی که به پروتئین میخ مانند متصل می‌شوند و در نتیجه از اتصال آن به سلول‌های میزبان و در نتیجه عفونت جلوگیری می‌کنند) شناسایی شود. به این ترتیب پیش‌بینی ما این است افرادی که از طریق واکسیناسیون یا ابتلا به سویه‌های قبلی یک ایمنی به دست آورده‌اند احتمال دارد مجددا به این سویه مبتلا شوند.

۲. کدام کشورها مواردی از نوع جدید را گزارش کرده اند؟
از ۲۹ نوامبر، ده ها کشور موارد ابتلا به این نوع را تایید کرده‌اند. به طور بالقوه  این سویه مسری‌تر از انواع قبلی و در کشورها و مناطقی از جمله استرالیا، بلژیک، بوتسوانا، انگلیس، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، هلند، آفریقای جنوبی و هنگ کنگ چین شناسایی شده است.

۳. از زمان شناسایی واریانت چه اقداماتی انجام شده است؟
استرالیا، برزیل، کانادا، اتحادیه اروپا، ایران، ژاپن، تایلند، ایالات متحده و سایر کشورها و مناطق قبلاً محدودیت‌های سفر را بر روی پروازهای آفریقای جنوبی اعمال کرده‌اند؛ کشورهای مختلف به دنبال زمان بیشتر برای ارزیابی شدت سرایت سویه امیکرون هستند. رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ورود اتباع خارجی را ممنوع کرده و فناوری ردیابی از طریق تلفن همراه را مجدداً معرفی می‌کند. ژاپن همچنین از ۳۰ نوامبر ورود تمامی اتباع خارجی را به حالت تعلیق درآورده است. آفریقای جنوبی این اقدامات را ناعادلانه و بالقوه مضر برای اقتصاد دانسته و گفته است که به دلیل توانایی علمی خود در شناسایی زودهنگام انواع مختلف با تبعات متعددی مواجه شده است.

۴. نوع جدید در مقایسه با سایرین مانند واریانت دلتا چقدر خطرناک است؟
سازمان جهانی بهداشت گفته هنوز مشخص نیست که آیا امیکرون در مقایسه با انواع دیگر راحت‌تر از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند یا خیر، حتی اگر تعداد افراد مثبت در آفریقای جنوبی، جایی که این نوع برای اولین بار شناسایی شد، افزایش یافته باشد. همچنین هنوز مشخص نیست که سویه جدید باعث بیماری شدیدتر می‌شود یا خیر، اما داده‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان بستری شدن در بیمارستان در آفریقای جنوبی رو به افزایش است که البته ممکن است به دلیل افزایش تعداد کلی افراد مبتلا باشد. این سازمان تأیید کرد که در حال حاضر هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد علائم مرتبط با امیکرون با سایر انواع متفاوت است، زیرا درک میزان شدت آن از روزها تا چند هفته طول می کشد.

۵. آیا به واکسن های جدید مخصوصاً برای امیکرون نیاز داریم؟
در حالی که دانشمندان در حال رقابت برای مطالعه این سویه هستند، شرکت های داروسازی تلاش‌هایی را برای ارتقاء واکسن خود برای مبارزه بهتر با نوع جدید اعلام کرده‌اند. توسعه دهندگان واکسن mRNA که شامل شرکت‌های فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون می‌شود، در حال آزمایش اثربخشی واکسن‌های خود در برابر نوع جدید هستند. طبق بیانیه فایزر حداکثر تا دو هفته دیگر داده‌های بیشتری از  نتایج آزمایشگاهی در دسترس خواهد بود؛ این اطلاعات نیاز واکسن‌ها به بروزرسانی را مشخص می‌کنند.

شرکت چینی «کان‌سینو بیولوژیک» که واکسن تک دز کووید۱۹ را تولید کرده ، در ۲۸ نوامبر ( دو روز گذشته) گفت که توجه زیادی به سویه جدید دارد و در روند جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل نوع آن غوطه‌ور شده است. یکی از نمایندگان این شرکت گفته،  شرکت تولیدات بیولوژیک «کان سینو» مطمئن است که با استفاده از پلت فرم فناوری واکسن، واکسن جدیدی را برای این نوع در کوتاه‌ترین زمان تولید خواهد کرد. علاوه بر این، شرکت داروسازی «سینواک بایوتک»، یک تولیدکننده بزرگ واکسن در چین، در ۲۷ نوامبر گفت که برای جمع آوری و به دست آوردن اطلاعات و نمونه‌های خاص ویروس جهش یافته با شریک جهانی خود نیز کار می‌کند.

شرکت بیودارویی چینی اعلام کرد که در حال بررسی تأثیر این نوع بر واکسن غیرفعال خود و ارزیابی ضرورت تولید واکسن ضد میکرون در اسرع وقت است. این سازمان گفت که فناوری و ظرفیت تولید انبوه آن به آن امکان می‌دهد در صورت نیاز، ساخت واکسن جدید را سریع دنبال کند. اگرچه اطلاعات کمی در مورد نوع جدید و مسری‌تر در دسترس است، اما ژونگ نانشان، یکی از برجسته‌ترین متخصصان بیماری‌های تنفسی در چین هشدار داد سویه جدید ممکن است چالش‌های بیشتری برای پیشگیری و کنترل همه‌گیری ایجاد کند.

منبع: فارس


کد مطلب: 66927

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66927/هرآنچه-درباره-جهش-جدید-کرونا-می-دانیم

ايتنا
  https://www.itna.ir