کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عکس روز ناسا؛ مارپیچ فوق‌العاده زیبا

سايت خبری ايتنا , 10 آذر 1400 ساعت 20:55

ایتنا - تصویر برگزیده امروز، در نور نزدیک به مادون قرمز و توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است. اینکه چرا این مارپیچ می‌درخشد، خود یک راز است و البته این فرضیه هم مطرح است که روشنایی آن، حاصل بازتاب نور دریافتی از ستاره‌های نزدیک است.


چه چیزی سبب ایجاد ساختار مارپیچی عجیب در بخش سمت چپ و بالای تصویر شده است؟ کسی مطمئن نیست؛ هرچند که این مارپیچ احتمالاً مربوط است به یک ستاره در یک سامانه ستاره‌ای دوتایی که زمانی که اتمسفر بیرونی آن به بیرون پرتاب می‌شود، وارد فاز سحابی سیاره‌ای می‌گردد.
 
پهنای این مارپیچ عظیم حدود یک سوم یک سال نوری است و چهار یا پنج دور کامل به دور خود می‌پیچد و نظمی بی‌سابقه را از خود به نمایش می‌گذارد. با توجه به سرعت انبساط گاز مارپیچی، تقریباً هر ۸۰۰ سال، یک لایه جدید باید ظاهر شود که با مدت زمان لازم برای چرخش دو ستاره به دور یکدیگر مطابقت نزدیکی دارد. سامانه ستاره‌ای که سبب ایجاد آن شده است، بیشتر با نام «ال ال پگاسی» (LL Pegasi) شناخته می‌شود؛ اما AFGL 3068 و IRAS 23166+1655 نیز نامیده می‌شود.
 
تصویر برگزیده امروز، در نور نزدیک به مادون قرمز و توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است. اینکه چرا این مارپیچ می‌درخشد، خود یک راز است و البته این فرضیه هم مطرح است که روشنایی آن، حاصل بازتاب نور دریافتی از ستاره‌های نزدیک است.
 


کد مطلب: 66920

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66920/عکس-روز-ناسا-مارپیچ-فوق-العاده-زیبا

ايتنا
  https://www.itna.ir