کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فناوری‌های جدید باتری‌های لیتیومی

سايت خبری ايتنا , 6 آذر 1400 ساعت 23:44

ایتنا - در زمانی که قیمت لیتیوم روبه افزایش است و عرضه نیز پایین است، باید از هر چیزی که بتواند محدودیت‌های مواد خام را کاهش دهد و ظرفیت یون لیتیوم را برای بازار خودروهای برقی بالا می‌برد، استقبال شود.


مؤسسه تحقیقاتی BNEF از سال ۲۰۱۳ تحلیل عمیقی در مورد فناوری‌های جایگزین منتشر کرده است. در طی این زمان، شاهد بروز شرکت‌ها و فناوری‌های بسیاری بوده‌ایم و البته تعداد اندکی بوده‌اند که از میان رفته‌اند. همچنین شاهد افزایش انباره باتری‌های لیتیوم یونی بوده‌ایم. در طول شش سال گذشته، فناوری‌های مبتنی بر لیتیوم بر روی بیش از سه چهارم خودروهای برقی نصب شده‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از بلومبرگ، سه عامل باعث تسلط لیتیوم در بازار ظرفیت یا انباره باتری‌ها شده است: هزینه پایین، دسترس‌پذیر بودن و عملکرد انعطاف‌پذیر. سایر فناوری‌هایی که سعی در رقابت داشته‌اند، عموماً برای مطابقت با آن در این سه حوزه در تلاش بوده‌اند.

جستجوی موارد جایگزین در دنیای خودروهای برقی با انگیزه‌های مشابه شکل می‌گیرد: هزینه کمتر و مواد خام ایمن‌تر و با محدودیت کمتر. اما این کار بسیار دشوار است، زیرا به طور کلی این جایگزین‌ها باید به اندازه باتری‌های یون لیتیومی سبک و فشرده باشند. بنابراین موفقیت در بازار انباره، جای بیشتری برای استفاده از در خودروهای برقی لیتیوم باز می‌کند.
 


در تابستان امسال با معرفی سیستم‌های یون سدیم به‌عنوان یک چالش جدید بالقوه برای یون لیتیوم، هیجان در دنیای باتری‌ها به اوج خود رسید. این یونها نیز مشابه یون لیتیوم، از دو الکترود و یک الکترولیت تشکیل شده‌اند؛ البته تفاوت آنها در جایگزینی لیتیوم به جای سدیم است که عنصری فراوان‌تر است و امکان استفاده از سایر مواد کم‌هزینه در کاتد به جای فلزاتی مانند کبالت و نیکل را نیز به همراه دارد.

گفتنی است این فناوری چندان نوین هم نیست. شرکت Aquion که در سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را متوقف نمود، از سال ۲۰۱۴ باتری‌هایی با استفاده از سدیم تولید می‌کرد. Faradion، یک شرکت نوپای مستقر در بریتانیا، مجوز فناوری یون سدیم خود را به سازنده بریتانیایی AMTE Power داده است.

از سوی دیگر CATL که بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌های یون لیتیوم در جهان است، از فناوری یون سدیم حمایت می‌کند و انتظار دارد تولید تجاری آن از سال ۲۰۲۳ با قیمت‌هایی کمتر از یون لیتیوم باشد. همین امر باعث افزایش علاقه به این فناوری شده است.


کد مطلب: 66878

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66878/فناوری-های-جدید-باتری-های-لیتیومی

ايتنا
  https://www.itna.ir