۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۷

نگاهی به وضعیت توسعه موبایل در کشور و جایگاه اپراتورهای تلفن همراه در تابستان 1400

آماری که به تازگی از سوی رگولاتوری حوزه ارتباطات سیار منتشر شده، درباره‌ وضعیت توسعه تلفن همراه کشور اطلاعاتی ارائه داده و تصویری نسبتا کامل از کم و کیف این عرصه نشان می‌دهد.
نگاهی به وضعیت توسعه موبایل در کشور و جایگاه اپراتورهای تلفن همراه در تابستان 1400

مجموع این اعداد و ارقام که در ادامه خواهد آمد، نشان می‌دهد که مجموع خطوط فعال تلفن همراه(اعم از دائمی و اعتباری) مربوط به هر سه اپراتور موبایل کشورمان، تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰، نسبت به دوره قبل باز هم افزایش یافته و به عدد شایان توجه ۱۳۳ میلیون و ۹۸ هزار و ۱۶۸ عدد رسیده، و ضریب نفوذ حدود 157 (یا بطور دقیق ۱۵۶.۶۴ ) درصد را برای کشور به ارمغان آورده است که نرخ قابل توجهی در تحلیل عرصه ارتباطات سیار به شمار می‌رود.

سهم اپراتورها در خطوط ارتباطات سیار واگذار شده
در آخرین گزارشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شیوه منظم و ادواری خود منتشر کرده، وضعیت توسعه تلفن همراه و اپراتورهای همراه‌اول، ایرانسل و رایتل را در سه ماهه تابستان سال ۱۴۰۰ نشان داده شده است. البته باید توجه داشت که سهم هر یک از اپراتورها در مالکیت بر بازار سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری متفاوت است، به گونه‌ای که از مجموع 28 میلیون مشترک سیم‌کارت دائمی واگذار شده توسط هر سه اپراتور، همراه اول دست بالا را داشته و 75 درصد بازار را از آن خود کرده است که نشانگر تسلط بر قسمت اصلی بازار است؛ هر چند در بازار سیم‌کارت‌های واگذار شده اعتباری(که مجموعا 179 میلیون است)، حدود 45 درصد بازار را دارد و ایرانسل اندکی بیشتر، یعنی 49 درصد سهم را از آن خود کرده است. گفتنی است در همه این موارد، رایتل سهم چندان قابل اعتنایی ندارد.

با نگاهی به کلیت خطوط واگذار شده توسط سه شرکت اپراتوری، دیده می‌شود که از مجموع تعداد بیش از 207 میلیون خط واگذار شده، حدود 103 میلیون به اپراتور اول، حدود 95 میلیون به اپراتور دوم، و حدود 8 میلیون به اپراتور سوم تعلق دارد، که همراه اول با پیشتازی، حدود 50 درصد سهم را از آن خود کرده است.

سهم اپراتورها در خطوط ارتباطات سیار فعال
در زمینه خطوط فعال موجود در بازار و بر اساس گزارش رگولاتوری، همانطور که پیش‌تر ذکر شد ۱۳۳ میلیون و ۹۸ هزار و ۱۶۸ سیم‌کارت در شبکه فعالند؛ که از این میزان همراه اول با در اختیار داشتن حدود ۷۱ میلیون سیم‌کارت رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. ایرانسل با حدود ۵۶ میلیون سیم‌کارت و رایتل با چیزی در حدود ۵ میلیون سیم‌کارت در رتبه‌های بعدی هستند.

نکته جالب اینکه همانطور که در جزئیات جدول دیده می‌شود، در کانون اصلی سهم بازار، یعنی نسبت مالکیت سیم‌کارت‌های فعال دائمی، همراه اول سهم غالب را از آن خود کرده، و در حال حاضر 80 درصد سهم بازار خطوط فعال را در دست دارد،  است، هر چند در سیم‌کارت‌های فعال اعتباری نیز با فاصله کمی از ایرانسل، حدود 46 درصد بازار را از آن خود کرده است.
 
 

سایت‌های فعال
در ادامه آمار رگولاتوری، تعداد سایت‌های فعال هر اپراتور در شبکه و بسته به نوع فناوری آن آمده است.
بطوریکه این آمار نشان می‌دهد، تا پایان تابستان 1400 سهم اپراتورهای اول و دوم  از مجموع 43384 سایت نسل 2 به ترتیب 28653 و 14731 سایت است.

در بخش سایت‌های 3G نیز نسبت تقریبا مشابه است و همراه اول 19041 عدد از مجموع 37707 سایت مبتنی بر فناوری نسل سوم را در دست دارد و ایرانسل 14808 و نهایتا رایتل هم 3858 سایت؛ که برتری همراه اول را نشان می‌دهد.
در فناوری نسل چهارم، از مجموع 33378 سایت مبتنی بر 4G همراه اول پیشتاز است و بیش از 50 درصد تعداد یعنی 16919 سایت دارد؛ ایرانسل با سهمی کمتر یعنی 14827 سایت ، و رایتل نیز 1632 سایت نسل 4 را در دست دارند.
 

وضعیت رومینگ ملی
مطابق گزارش رگولاتوری، تا پایان فصل دوم 1400 ، اپراتوری که بیشتری میزبانی را برای دو اپراتور دیگر بر عهده داشته، همراه اول است که بیش از 17 میلیون عدد را شامل می‌گردد. پس از آن ایرانسل حدود 4 میلیون میزبانی را انجام داده است.
 

پوشش سطح کشور توسط اپراتورها
وضعیت پوشش اپراتورها بهترین نماد برای گسترش ارتباطات سیار در کشور است که نشان‌دهنده میزان دسترسی به ارتباطات در شهرها،‌روستاها و جاده‌ها می‌باشد.

بطوریکه آخرین آمار رگولاتوری نشان می‌دهد، و با توجه به اعداد مربوط به حمایت ارتباطی از شهرها و روستاهای سراسر کشور، همراه اول 95 درصد کشور را زیر پوشش خود دارد، و در رتبه بعدی، ایرانسل توانسته 87 درصد سطح پوشش را بدست آورد.
 
کد مطلب: 66799
برچسب ها: همراه اول
نام شما
آدرس ايميل شما


عبداله
feedback
Iran, Islamic Republic of
خوب بودبه وضعیت درامدهای چندصدمیلیاردی وگرانفروشی قطره چکانی واجحافهاونیزدراختیارقراردادن اطلاعات شهروندان به بیگانه راکه بقول جهرمی وزیرسابق سرقت نامیده و هیچکدام رادادستانی ضعیفمان وهیچ دادگاهی رسیدگی نکرده انداشاره کرده بود؟26/8/1400
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام