۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۱
عکس روز ناسا

سحابی چشم گربه

ایتنا - احتمالاً ستاره مرکزی و در حال مرگ این سحابی، پوسته‌های متحدالمرکز دایره‌ای بیرونی را با عبور از لایه‌های بیرونی در قالب مجموعه‌ای از تشنج‌های منظم ایجاد کرده باشد.
سحابی چشم گربه
از نگاه برخی، شبیه چشم گربه است. اما از نظر دیگران، شاید همچون یک صدف غول‌پیکر کیهانی باشد. این سحابی در واقع یکی از درخشان‌ترین و با جزییات‌ترین سحابی‌های سیاره‌ای شناخته شده است و از گازی تشکیل شده که در طی یک مرحله کوتاه و در عین حال باشکوه نزدیک به پایان عمر یک ستاره شبیه خورشید، به بیرون رانده شده است.
 
احتمالاً ستاره مرکزی و در حال مرگ این سحابی، پوسته‌های متحدالمرکز دایره‌ای بیرونی را با عبور از لایه‌های بیرونی در قالب مجموعه‌ای از تشنج‌های منظم ایجاد کرده باشد. با این حال، شکل‌گیری ساختارهای داخلی زیبا و پیچیده و در عین حال متقارن آن هنوز به خوبی درک نشده است.
 
تصویر ارائه شده ترکیبی است از تصویر تلسکوپ فضایی هابل با وضوح دیجیتالی با نور پرتو ایکس که توسط رصدخانه چاندرا در حال چرخش گرفته شده است. این مجسمه فضایی شناور نفیس، از پهنایی بیش از نیم سال نوری برخوردار است. البته با خیره شدن به این چشم گربه، می‌توان سرنوشت خورشید را هم ببینیم که قرار است در حدود ۵ میلیارد سال آینده وارد فاز تکاملی سحابی سیاره‌ای خود شود.
 
کد مطلب: 66724
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام