کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اولین تصویر سه بعدی از جو سیاره مشتری رونمایی شد

سايت خبری ايتنا , 18 آبان 1400 ساعت 21:46

ایتنا- محققان موفق شدند با استفاده از داده‌های به دست آمده از کاوشگر جونو برای اولین بار تصویری سه بعدی از اتمسفر سیاره مشتری ایجاد کنند.


محققان موفق شدند با استفاده از داده‌های به دست آمده از کاوشگر جونو برای اولین بار تصویری سه بعدی از اتمسفر سیاره مشتری ایجاد کنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، کاوشگر جونو ناسا به تازگی تصاویر بهتر و عمیق تری از اتمسفر سیاره مشتری به زمین ارسال کرده است. محققان با استفاده از این تصاویر موفق شدند که برای اولین بار تصویری سه بعدی از لایه‌های جو مشتری ایجاد کرده و به این ترتیب با جزئیاتی دقیق ساز و کار ابرهای متلاطم و طوفان این سیاره را نشان بدهند.
 
همچنین در این تصاویر نحوه کار سیکلون‌ها و آنتی سیکلون‌ها به وضوح نمایش داده شده است. به نظر می‌رسد که ارتفاع آنها بسیار بیشتر از آنچه پیشتر از این تصور می‌شد باشد. به طوری که عمق لکه سرخ بزرگ این سیاره که در یک واقع یک آنتی سیکلون هست به 200 مایل می‌رسد. همچنین قسمت‌های بالایی این پدیده‌های مشتری ممکن است بر اساس نوع چرخشی که تجربه می‌کنند، سرد‌تر یا گرم‌تر باشد.
 

 
 
جونو فرایند تکمیل این اطلاعات را با استفاده از یک رادیومتر مایکروویو انجام داد و با استفاده از آن امکان مشاهده سطح زیرین ابرهای مشتری فراهم شد. این تیم در رابطه با لکه سرخ بزرگ داده‌های رادیومتر را با نشانه‌های گرانشی دو گذرگاه نزدیک به هم تکمیل کرد. این رادیومتر همچنین موفق شد در ناحیه شمالی و جنوبی نیمکره‌ها سلول‌های چرخشی مشابه با زمین را شناسایی کند.
 
البته لازم به ذکر است که هنوز رازهای فاش نشده زیادی در رابطه با مشتری وجود دارند که از میان آنها می‌توان به حجم جوی لکه سرخ بزرگ اشاره کرد. در هر صورت تصاویر سه بعدی در حال حاضر تصویر منسجم تری از نحوه رفتار سیارات جووینی مانند مشتری ایجاد می‌کند و احتمالا تا پرده برداشتن از تمامی رازهای مشتری زمان زیادی باقی نمانده باشد.
 


کد مطلب: 66716

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66716/اولین-تصویر-سه-بعدی-جو-سیاره-مشتری-رونمایی

ايتنا
  https://www.itna.ir