کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فیس‌بوک سیستم تشخیص چهره خود را متوقف می‌کند

سايت خبری ايتنا , 19 آبان 1400 ساعت 5:15

ایتنا - کمپانی متا در اقدامی عجیب تصمیم گرفته است که استفاده از سیستم تشخیص چهره فیس بوک را به صورت کامل متوقف کند.


کمپانی متا در اقدامی عجیب تصمیم گرفته است که استفاده از سیستم تشخیص چهره فیس‌بوک را به صورت کامل متوقف کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، کمپانی متا از دنیای تشخیص چهره کنار‌ می‌رود. این کمپانی به تازگی اعلام کرده است که در طی هفته‌های آینده به صورت کامل سیستم تشخیص چهره خود را در فیس بوک از کار خواهد انداخت.
 
به این ترتیب کاربران از این پس نمی‌توانند از سیستم تشخیص چهره فیس بوک استفاده کنند و تیم این شبکه اجتماعی به زودی در حدود یک میلیارد الگوی تشخیص چهره را حذف خوهد کرد. توضیحات مرتبط با قابلیت متن جایگزین خودکار که برای افراد کم بینا تعبیه شده بود نیز دیگر قادر نخواهد بود نام افراد را بر اساس تصویر آنها برای کاربر بازگو کند.
 
این کمپانی اظهار داشته است که این تصمیم را در پی افزایش نگرانی‌ها درباره استفاده گسترده‌تر از سیستم تشخیص چهره از جمله "عدم اطمینان" در مورد قانون گذاری این فن آوری اتخاذ کرده است. اگرچه متا بر این باور است که تشخیص چهره هنوز هم در برخی از شرایط نظیر دسترسی به حساب‌های کاربری مسدود شده مفید است اما به نظر‌ می‌رسد که رویکردی محدودتر و در حین حال ایمن‌تر‌ می‌تواند خیال کاربران را از جهت این فناوری آسوده کند.
 

 
 
البته پیش از این فشار قابل توجهی برای متوقف کردن استفاده از این سیستم وجود داشت. متا (که در آن زمان فیس‌بوک نام داشت) در سال 2020 یک شکایت مرتبط با حفظ حریم خصوصی در سیستم‌های تشخیص چهره را به مبلغ 650 میلیون دلار حل و فصل کرد و احتمالاً مشتاق نیست در آینده با موارد مشابه دست و پنجه نرم کند.
 
 دولت‌های مختلف از ماساچوست گرفته تا اتحادیه اروپا نیز به شدت در حال بررسی ممنوعیت‌های شدید در استفاده از سیستم تشخیص چهره هستند و برخی نیز استفاده از آن را به کل ممنوع کرده اند. ممکن است سیستم شرکت فیس بوک به صراحت با این قوانین مغایرت نداشته باشد، اما در هر صورت سیستم‌های تشخیص چهره با دامنه وسیع چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.
 
البته کمپانی متا در این شرایط تنها نیست و آمازون اکنون ممنوعیت نامحدودی برای استفاده پلیس از پلتفرم Rekognition دارد و گوگل هم از سال 2018 از فروش فناوری تشخیص چهره خودداری کرده است. اگرچه متا به طور کامل از این مفهوم چشم پوشی نکرده است، اما به وضوح مشتاق است که شهرت از دست رفته خود در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربران را از نو ترمیم کند.


کد مطلب: 66712

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66712/فیس-بوک-سیستم-تشخیص-چهره-خود-متوقف-می-کند

ايتنا
  https://www.itna.ir