کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابداع عصای هوشمند مجهز به مسیریابی داخلی برای نابینابان

سايت خبری ايتنا , 8 آبان 1400 ساعت 11:30

ایتنا - این عصای جدید تقویت‌شده از سنسورهای به‌روز استفاده می‌کند و وزن آن کمتر از 1 و نیم کیلوگرم است. امکان ساخت آن در خانه با قطعاتی که به طور آزاد و رایگان قابل دسترسی هستند و نرم‌افزار منبع‌باز با حدود 400 دلار وجود دارد.


پژوهشگران دانشگاه استنفورد عصایی ساخته‌اند که می‌تواند برای افرادی که مشکل بینایی دارند کاربرد قابل توجهی داشته باشد. قیمت این عصا حدود 400 دلار است و با قابلیت خودمسیریابی تقویت شده است. این محققان از تکنولوژی طراحی شده برای خودروهای خودران در طراحی آن برای هدایت ایمن و موثر نابینایان در محیط استفاده کرده‌اند.
 
به گزارش ایتنا به نقل از اسلش‌گیر، این عصا برای کمک به کاربر برای تشخیص هرگونه مانع در مسیرش و مسیریابی آسان حول موانع درون و بیرون ساختمان طراحی شده است.
یکی از بزرگترین مزایای این عصای تقویت‌شده جدید این است که به مراتب ارزانتر از عصاهای هوشمند قبلی است. برخی از عصاهای هوشمند قبلی فوق‌العاده سنگین (با وزنی تا حدود 20 کیلوگرم) و با قیمتی تا حدود 6000 دلار بودند.
 
این عصای جدید تقویت‌شده از سنسورهای به‌روز استفاده می‌کند و وزن آن کمتر از 1 و نیم کیلوگرم است. امکان ساخت آن در خانه با قطعاتی که به طور آزاد و رایگان قابل دسترسی هستند و نرم‌افزار منبع‌باز با حدود 400 دلار وجود دارد. هدف این پژوهشگران ساخت یک عصای قابل حمل و آسان برای صدها میلیون کم‌بینا و نابینا در نقاط مختلف جهان بوده است.
 


یکی از سنسورهای مورد استفاده توسط این عصا یک سنسور لیدار بود که برای سنجش فاصله تا موانع برای کمک به کاربران برای مسیریابی حول آنها استفاده شده است. سنسورهای دیگر آن عبارتند از GPS، شتابسنج‌ها، مغناطیس‌سنج‌ها، و ژیروسکوپ‌ها. این حسگرها با همکاری هم به پایش موقعیت، سرعت، جهت، و داده‌های کاربر می‌پردازند.
 
این عصا همچنین دارای الگوریتم‌های رباتیک و راه‌یابی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) مشابه با تکنولوژی نقشه‌برداری و مکان‌یابی همزمان است. در نوک این عصا یک چرخ همه‌جهته موتوریزه قرار دارد که به شکلی طراحی شده که در تماس مداوم با زمین باشد.
این چرخ یک جزء بسیار مهم از سیستم است و کاربر را با آرام کشیدن آن به چپ و یا راست حول موانع هدایت می‌کند. قابلیت GPS موجود در این ابزار نیز می‌تواند استفاده‌کننده را به دقت به سمت مکان‌های مورد نظر هدایت کند.
 


کد مطلب: 66565

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66565/ابداع-عصای-هوشمند-مجهز-مسیریابی-داخلی-نابینابان

ايتنا
  https://www.itna.ir