۰
plusresetminus
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۴

چرا مسئلۀ باج‌افزارها ناگهان بحرانی شد؟

ایتنا - حمله به شرکت‌های بزرگ و زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده، این کشور را به وحشت انداخته است، اما ریشۀ این مشکل به سال‌ها قبل باز می‌گردد.
چرا مسئلۀ باج‌افزارها ناگهان بحرانی شد؟

تنها چند هفته پس از حمله هکرها به شرکت خط لوله انتقال نفت آمریکا، حمله‌ایی سایبری به بزرگترین تأمین کننده گوشت جهان انجام شد. اما اتفاق بعدی چیست؟ آیا این جنایتکاران بیمارستان‌ها و مدارس را هدف قرار خواهند داد؟ آیا آنها به دنبال شهرها،دولت و یا حتی ارتش آمریکا می روند؟

درحقیقت، همه این موارد قبلا توسط باج افزارها مورد حمله قرار گرفته‌اند. با اینکه حمله ایی که در ماه گذشته شاهد آن بودیم اتفاق جدیدی به نظر می رسد، اما گروگان گرفتن سیستم های خدمات رسانی توسط هکرها بمنظور دریافت  پول، سال‌ها یک تجارت بزرگ بوده است. تاکنون ده‌ها شهر آمریکا توسط باج افزارها مختل شده اند، همچنین بیمارستان ها حتی در اوج همه گیری ویروس کرونا مورد حمله قرار گرفته اند و درسال 2019، ارتش آمریکا نیز هدف قرارگرفت. 

این اتفاق نتیجۀ بی تحرکی است
شما نمی‌توانید گسترش بحران باج افزارها را بدون بررسی سال‌ها بی تحرکی آمریکا در این زمینه، توضیح دهید. بحران جهانی باج افزارها در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ به ابعادی باورنکردنی رسید. حتی با توجه به ضربه زدن باج افزارها به زیرساخت های حیاتی، شهرها و خطوط لوله نفت ایالات متحده، دولت ترامپ در حل این مشکل کم کاری کرد و اکثر آمریکایی‌ها نیز آن را نادیده گرفتند.

رونق باج افزار درانتهای ریاست جمهوری اوباما آغازشد، اتفاقی که نمودی از واکنش کلی دولت به جرایم سایبری بود. از جمله واکنش‌های انجام شده قرار دادن عواملی درسراسر جهان برای به دست آوردن پیروزی‌های تاکتیکی در کشورهایی بود که در این  زمینه همکاری نمی کردند، اما حتی با وجود افزایش باج افزارها در ادوار بعد، دفاع دربرابر چنین حملاتی از لیست اولویت‌های ترامپ خارج شد.

اما در حال حاضر، دولت بایدن اقدامات بی سابقه ایی برای مقابله بااین مشکل انجام داده است. کاخ سفید اعلام کرده که هکرهای عامل  حمله باج افزاری به شرکت های Colonial Pipeline وJBS درروسیه مستقرهستند ودر حال حاضر اقداماتی بر علیه امنیت داخلی و وزارت دادگستری انجام می دهند. بایدن قصد دارد در نشست آینده با ولادیمیر پوتین این موضوع را مورد بحث قراردهد، این در حالیست که مشکلی عمیق درروابط دو کشور وجود دارد.

تاکتیک‌های جدید یکی از عوامل اصلی است
5 سال پیشتر هنگامی که صنعت باج افزارها در حال پیشرفت بود، مدل تجاری چنین حملاتی اساساً نسبت به حال حاضر بسیار ساده‌تر و متفاوت‌تر بود. در آن زمان گروه‌های باج افزاری بدون آنکه به استراتژی یا افرادی که هدف قرار می دادند توجه زیادی داشته باشند نسبت به آلوده نمودن بی هدف و گسترده سیستم های آسیب پذیر اقدام می کردند.

اما امروزه عملیات پیچیده‌تر و پرداخت‌ها بسیار بیشترشده است. باندهای باج افزاری اکنون به هکرهای متخصص پول می دهند تا  "شکارهای بزرگ" را یافته و به دنبال اهدافی باشند که بتوانند باج های هنگفتی پرداخت کنند. سپس هکرها دسترسی به این  اهداف را به فروش رسانده و در نتیجه باج گیری انجام می شود. 

وجود حاشیه امن برای فعالیت جنایتکاران
معمولا هکرها ازکشورهایی حمله را انجام می دهند که در آنها از پیگرد قانونی در امان هستند. آنها اقدامات جنایتکارانه بزرگی انجام داده و در مقابل همه تلاش‌ها برای مهار آنها، مصون می مانند. این همان چیزی است که بایدن درهفته های آینده برای پوتین مطرح خواهد کرد.

همه ما بیش از پیش متصل و ناامن هستیم
در پایان باید گفت که این واقعیت اجتناب ناپذیر وجود دارد که  امنیت سایبری ضعیف همراه با اتصال مداوم به شبکه اینترنت موجب افزایش بیش از پیش آسیب پذیری خواهد شد. همه چیز در آمریکا - ازکارخانه‌ها گرفته تا بیمارستان‌ها - به اینترنت متصل است، اما بسیاری از آنها به اندازه کافی ایمن نیستند.

درسطح جهانی، بازار آزاد بارها در برابر حل برخی از بزرگترین مشکلات امنیت سایبری جهان شکست خورده است. این ممکن است به این دلیل باشد که بحران باج افزار درمقیاسی است که هیچ بخش خصوصی نمی تواند به تنهایی آن را حل کند.
ازآنجا که باج افزارها وجرایم سایبری بطور فزاینده ایی به تهدید امنیت ملی تبدیل می شوند – و همچنین تهدیدی برای آسیب رساندن به انسان ها، مانند حملات علیه بیمارستان ها - مشخص می شود که دولت‌ها می بایست در این باره اقدامات لازم را انجام دهند و تاکنون مقامات قدرتمندترین کشورهای جهان عمدتا تنها موفق شده اند شاهد بروز فاجعه باشند!.

درنتیجه، آنچه باید برای تغییراین رویه اتفاق بیفتد، مشارکت جهانی همۀ کشورها وشرکت‌ها است تا در نتیجه باج افزارها بطورجدی مورد واکنش قرار بگیرند. شتاب برای تغییر وضع موجود از جمله فرمان اجرایی اخیر امنیت سایبری کاخ سفید می باشد،  اما کارتازه شروع شده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا
کد مطلب: 66369
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام