کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ضرر ۷ میلیارد دلاری زاکربرگ

13 مهر 1400 ساعت 9:40

ایتنا - اختلال‌های پدید آمده در اپلیکیشن‌های متعلق به فیس بوک، منجر به ضرر 7 میلیارد دلاری مارک زاکربرگ مالک این شرکت در عرض تنها چند ساعت شده است.



ادوارد اسنودن، افشاگر بزرگ اسناد محرمانه آمریکا نوشت: در یک روز درخشان، فیس بوک و اینستاگرام به صورت اسرارآمیزی به حالت آفلاین در آمدند و جهان به مکان سالم‌تری تبدیل شده است.
در پی بروز یک اختلال گسترده، دسترسی میلیون‌ها کاربر به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، اینستاگرام، فیس بوک و مسنجر فیس بوک که همگی متعلق به شرکت فیس بوک هستند، قطع شد.

این اختلال نادر که همزمان در کشورهای مختلف جهان روی داده است، یکی از طولانی‌ترین وقفه‌های همزمان در خدمات‌دهی این شبکه‌ها طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. علت این اختلال هنوز مشخص نیست، هرچند یک سخنگوی فیس بوک گفته است این شرکت در جریان اتفاق پیش‌‌آمده است و متخصصان درصدد هستند مشکل را رفع کنند.

واکنش‌ها به اختلال سراسری
بعد از قطعی واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس بوک مراجعات کاربران به توییتر و تلگرام افزایش یافت. حساب رسمی تلگرام در توییتر در توضیحاتی خطاب به کاربرانی که از کندی این شبکه انتقاد می‌کردند اعلام کرد این مشکل به دلیل افزایش مراجعات کاربران جدید صورت گرفته است.

ساعاتی پس از قطع واتس‌اپ، فیسبوک و ایسنتاگرام، امکان کامنت گذاشتن در کانال‌های تلگرامی با اختلال رو به رو شد.

شبکه ارتباطی وایبر که روزگاری یکی از محبوب‌ترین‌ کانال‌های ارتباطی به شمار می‌رفت هم از کاربران دعوت کرد با پیوستن به این شبکه، به راحتی با دوستان خود در ارتباط باشند.

ادوارد اسنودن، افشاگر بزرگ اسناد محرمانه آمریکا هم یکی دیگر از کسانی بود که نسبت به این اختلال سراسری واکنش نشان داد. اسنودن با انتشار پستی در صفحه شخصی خود از این قطعی استقبال و آن‌را اتفاقی درخشان خواند.

اسنودن در پست توییتری خود نوشت: «در یک روز درخشان، فیس بوک و اینستاگرام به صورت اسرارآمیزی به حالت آفلاین در آمدند و جهان به مکان سالم‌تری تبدیل شده است.»

ضرر 7 میلیارد دلاری مالک فیس بوک
با ادامه قطعی این شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، اخبار گسترده‌ای در خصوص سقوط ارزش سهام این شرکت‌ها و همچنین ضرر و زیان‌های مارک زاکربرگ، مالک فیس بوک منتشر شد. خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد اختلال‌های پدید آمده در اپلیکیشن‌های متعلق به فیس بوک، منجر به ضرر 7 میلیارد دلاری مارک زاکربرگ مالک این شرکت در عرض تنها چند ساعت شده است.

بر اساس این گزارش ارزش ثروت آقای زاکربرگ به 120 میلیارد و 900 میلیون دلار کاهش یافته است.

طبق اطلاعات سرویس NetBlocks، قطعی یک ساعته فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ تا الان بیش از ١6� میلیون دلار به اقتصاد جهانی ضربه زده است.

فیس‌بوک ادعای هک شدن را رد کرد
نیویورک تایمز در مورد اختلال در فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ به نقل از دو منبع جداگانه در تیم امنیتی فیس بوک نوشته است احتمال این که مشکل در دسترسی به این برنامه‌ها به دلیل حمله سایبری باشد بسیار کم است و احتمالا اختلال ناشی از یک مشکل تکنیکی است نه حمله سایبری.

جان گراهام کامینگ از مدیران فیس‌بوک گفته: مشکل احتمالا از سرورهای فیس‌بوک است که باعث عدم دسترسی به واتس اپ و اینستاگرام شده است.

اندی استون یکی از سخنگویان فیس بوک در توییتر نوشته است: ما خبر داریم که برخی در بخش‌هایی از دنیا در دسترسی به برنامه‌های ما دچار مشکل شده‌اند. در حال تلاش هستیم تا مشکل را به سرعت بر طرف کنیم و بابت اتفاقی که افتاده عذرخواهی می‌کنیم.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 66338

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66338/ضرر-۷-میلیارد-دلاری-زاکربرگ

ايتنا
  https://www.itna.ir