کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشف 6 کهکشان مرده با استفاده از تلسکوپ هابل

سايت خبری ايتنا , 6 مهر 1400 ساعت 18:15

ایتنا- ستاره شناسان به تازگی با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل توانستند 6 کهکشان متعلق به ابتدای تشکیل جهان هستی را کشف کنند.


ستاره شناسان به تازگی با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل توانستند 6 کهکشان متعلق به ابتدای تشکیل  جهان هستی را کشف کنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، ممکن است تصور کنید که کهکشان‌های عظیم در ابتدای تشکیل جهان هستی برای ستاره‌های جدید سوخت زیادی به جا گذاشته‌اند اما این تئوری همیشه درست از آب در نمی‌آید.
 
ستاره شناسان به تازگی با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و ALMA موفق به کشف 6 کهکشان اولیه شدند که عمر آنها به 3 میلیارد سال بعد از بیگ بنگ میرسد و علت از بین رفتن آنها تمام شدن هیدروژن سرد که از ضروریات شکل گیری ستاره‌ها در نظر گرفته می‌شود، تعریف شده است.
 
اظهارات کیت ویتاکر به عنوان راهبر انجان این تحقیقات حاکی است که این دوره را می‌توان پیک تولد ستاره‌های جدید در جهان هستی نامید و به این ترتیب دانشمندان ناپدید شدن یک باره هیدروژن در این سیاره‌ها را در این دوره حساس یک راز عجیب می‌دانند.
 

 
 
این پژوهشگران کهکشان‌های یاد شده را به لطف لنز گرانشی قوی کشف کرده و برای کشست و بزرگنمایی نور جهان اولیه از خوشه‌های کهکشانی استفاده کردند. هابل توانست محل تشکیل ستاره‌ها در گذشته را شناسایی کند و ALMA نیز از گرد و غبار سردی که تشخیص داده بود برای نمایش جایگاه تشکیل ستاره‌ها در صورت موجود بودن مواد اولیه لازم، استفاده کرد.
 
باور بر این است که این کهکشان‌ها از آن زمان تا کنون گسترش پیدا کرده اند اما این امر از طریق ایجاد ستاره‌های جدید نبوده است بلکه ادغام با سایر کهکشان‌ها ی کوچک‌تر و گازها دلیل افزایش اندازه آنها بوده است. هرگونه تشکیل ستاره بعد از این واقعه در اغلب اوقات بسیار محدود بود.
 
این یافته‌ها شاهدی بر قدرت ترکیبی هابل و ALMA است و نشان می‌دهد که هابل هنوز سال‌ها پس از پرتابش به فضا کارکردهای بسیار زیادی دارد. با این حال یافته‌های یاد شده بر محدودیت درک انسان و فناوری‌های در دست او اشاره می‌کند و سوالات زیادی را بدون جواب باقی می‌گذارد.
 


کد مطلب: 66235

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66235/کشف-6-کهکشان-مرده-استفاده-تلسکوپ-هابل

ايتنا
  https://www.itna.ir