۰
plusresetminus
سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۴۴

ساخت میکروچیپ‌های غلتان در هوا برای ردیابی میزان آلودگی

ایتنا- محققان به تازگی با الهام گیری از گرده درختان موفق به ساخت میکروچیت هایی شده‌اند که با حرکت در هوا می‌توانند میزان شاخص‌های آلودگی را بسنجند.
ساخت میکروچیپ‌های غلتان در هوا برای ردیابی میزان آلودگی
محققان به تازگی با الهام گیری از گرده درختان موفق به ساخت میکروچیت هایی شده اند که با حرکت در هوا می‌توانند میزان شاخص‌های آلودگی را بسنجند.
 
به گزارش ایتنا به نقل از  engadget، محققان اخیرا موفق به ساخت میکروچیپ بالداری به اندازه دانه شن شده‌اند که به عنوان کوچک‌ترین دستگاه پرنده شناخته می‌شود.
گزارش‌های مجله نیچر حاکی از آن است که طراحی این میکروچیپ‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند با بال‌های خود جابجا شده و کاربری‌های متعددی از قبیل ردیابی بیماری و آلودگی هوا دارند.
 
علاوه بر این، از مزیت‌های این میکروچیپ آن است که اجزای تشکیل دهنده‌اش از مواد قابل تجزیه ساخته شده‌اند و به این ترتیب هیچ گونه آلودگی خاصی برای محیط زیست ندارند. طراحی این سازه از گرده‌های چوب پنبه و سایر درختان الهام گرفته شده است. این گرده‌ها به آرامی و با حرکت هلیکوپتروار به زمین می‌نشینند و به همین ترتیب باد می‌تواند آنها را در مسافتی طولانی با خود حمل کند و تعداد گونه‌ها را افزایش بدهد.

 

دانشمندان دانشگاه نورث وست میکروچیپ‌های یاد شده را با استفاده از این ایده اما در سایزی کوچک‌تر طراحی کردند.
جان راجرز به عنوان راهبر این تحقیق در این رابطه اظهار داشته است که: «ما فکر می‌کنیم بیولوژی را شکست دادیم...ما توانستیم ساختارهایی طراحی کنیم که در یک مسیر پایدارتر با سرعت کندتر از دانه‌های همرده خود به زمین می‌نشینند. مورد دیگر این بود که ما توانستیم این سازه‌های هلیکوپتر مانندی را در اندازه‌ای بسیار کوچک‌تر از دانه‌هایی که در طبیعت می‌بینید، بسازیم.»
 
با این حال اندازه این میکروچیپ‌ها به حدی است که ایرودینامیک آنها تحت تاثیر قرار نگیرد. راجرز در این رابطه می‌گوید: «تمامی مزایای طراحی هلیکوپتری با پایین‌تر آمدن مقیاس طولی از حد خاصی شروع به از بین رفتن می‌کند پس تا جایی که می‌شد و فیزیک اجازه می‌داد آنها را از لحاظ طولی کوچک کردیم.»
 
این دستگاه‌ها همچنین به حدی بزرگ هستند که بتوانند سنسورها و منابع برق خود را حمل کنند. این تیم همچنین نسخه‌های دیگری از این سازه را تست کردند که می‌توانستند بارهایی نظیر آنتن را نیز با خود حمل کرده و از این طریق با تلفن‌های همراه یا یکدیگر به تعامل بپردازند. سنسورهای دیگر نیز می‌توانند مواردی نظیر اسیدیته بودن هوا، کیفیت آب و تابش‌های خورشیدی را نیز اندازه‌گیری کنند.
 
کد مطلب: 66198
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام