۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۲

نگاهی به آمار ترابردپذیری میان اپراتورهای تلفن همراه

ایتنا - سرویس ترابردپذیری، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بدون نیاز به تغییر شماره تلفن همراه خود، از خدمات سایر اپراتورها استفاده کنند؛ و به عبارت بهتر، در واقع "میهمان" اپراتور دیگری باشند.
نگاهی به آمار ترابردپذیری میان اپراتورهای تلفن همراه
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی تمایل داشته باشید که با حفظ شماره همراه فعلی خود، از خدمات دیگر اپراتورها استفاده کنید، اینجاست که سرویس "ترابردپذیری" پا به میدان می‌گذارد.
در واقع سرویس ترابردپذیری، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا بدون نیاز به تغییر شماره تلفن همراه خود، از خدمات سایر اپراتورها استفاده کنند؛ و به عبارت بهتر، در واقع "میهمان" اپراتور دیگری باشند.

از نظر فنی، طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) این امکان را فراهم مهیا که مشترکان با حفظ شماره خود، اپراتور ارائه‌دهنده خدمات خود را عوض کرده و از خدمات اپراتور مقصد استفاده کنند. این طرح از سال ۱۳۹۵ اجرایی شد و البته برخی شرایط خاص خود را دارد و ممکن است برخی از درخواست‌های ترابرد از سوی مشترکان با موافقت مواجه نشود.

هر سه اپراتور کشور، با استناد به قانون ترابردپذیری موظف به ارائه سرویس‌های مختلفی برای استفاده از ظرفیت‌های شبکه ارتباطی برای مشترکان خود هستند. هنگامی که کاربران یکی از اپراتورها از طرح ترابردپذیری استفاده می‌کند، به طور همزمان امکان استفاده از خدمات هردو اپراتور و یا یکی از آنها را دارد. به عنوان مثال مشترک ایرانسل با استفاده از سرویس ترابردپذیری می‌تواند بسته‌های اینترنت همراه اول را خریداری و مصرف کند.

همانطور که ذکر شد، امکان ترابردپذیری چند سالیست است که در کشورمان اجرا می‌شود و برای کاربرانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند شماره سیم کارت خود را تغییر دهند، یا تصمیم دارند اپراتور بهتری از نظر آنتن‌دهی انتخاب کنند و یا ارزش سیم‌کارت خود را حفظ کنند، این امکان را فراهم می‌آورد تا از سرویس‌های سایر اپراتورها استفاده کنند.
از دیگر سو و علاوه بر کاربران، اپراتورها نیز از مزایای تکنولوژی ترابردپذیری بهره‌مند می‌شوند. افزایش رقابت برای ارائه خدمات و سرویس‌های بهتر و در نتیجه افزایش تعداد کاربران، از مهم‌ترین فواید این تکنولوژی است.

البته در حال حاضر تکنولوژی ترابردپذیری، دارای محدودیت‌هایی هست. به طور مثال، کاربران بیشتر از دوبار در سال قادر به تغییر اپراتور نیستند و نکته دیگر در این سرویس این است که اعتبار و بسته های فعال سیم کارت اولیه کاربران به سیم کارت جدید منتقل نخواهد شد.
در پروسه استفاده از طرح ترابردپذیری و هنگام استفاده از خدمات دیگر اپراتورها، می‌توانید برای تغییر اپراتور نیز تصمیم بگیرید.

بر اساس آخرین آمار رسمی ارائه شده در خصوص میزان و کم و کیف استفاده از قابلیت ترابردپذیری از سوی کاربران اپراتورها، می‌توان ملاحظه کرد که جهت‌گیری انتخاب اپراتور میزبان توسط کاربران به چه ترتیب بوده است، این فرایند از سوی کاربران کدام اپراتور و به چه میزان بوده، و نهایتا اینکه کدام اپراتور، بیشتر توانسته امتیاز میزبانی را از آن خود نماید.
 
گزارش تجمیعی از وضعیت و جایگاه اپراتورهای تلفن همراه در حوزه «ترابردپذیری شماره های تلفن همراه» از ابتدا تا تاریخ 19 شهریور 1400 به شرح زیر است:
 
ترابرد پذیری

همانطور که ارقام جدول بالا نشان می‌دهد، میزان پذیرش میهمانی کاربران جدید از سوی هر یک از اپراتورها، به تفکیک دیده می‌شود.

بطوریکه آمار موجود در این جدول رسمی نشان می‌دهد، همراه اول همچنان تنها اپراتوریست که تراز مثبت دارد، ‌و به عبارت دقیق‌تر، میزبان کاربران بیشتری از دیگر اپراتورها بوده است.
 
کد مطلب: 66097
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام