۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۶

تلفن همراه در صدر لیست کالاهای وارداتی کشور!

ایتنا - در جریان واردات صورت گرفته در سال جاری گوشی تلفن همراه با بیش از ۱.۴ میلیارد دلار همواره در صدر واردات قرار داشته و بعد از آن هر یک از کالاهای اساسی قرار دارند.
تلفن همراه در صدر لیست کالاهای وارداتی کشور!

گرچه از سال ۱۳۹۷ و با تغییر سیاست ارزی دولت به تدریج واردات بسیار محدود و عمدتا در قالب کالاهای اساسی در ۲۵ گروه و همچنین مواد اولیه و واسطه تولید صورت می گیرد اما در این بین کالایی مانند گوشی تلفن همراه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در بین اقلام در صدر واردات قرار دارد. 

به گزارش ایتنا از ایسنا، بررسی روند واردات طبق آمار گمرک ایران نیز این موضوع را تایید کرده و نشان می‌دهد که در چهار ماه ابتدایی سال جاری که مجموع تجارت خارجی ایران در صادرات و واردات حدود ۲۹ میلیارد دلار بوده، حدود ۱۴ میلیارد دلار آن واردات است و از این میزان ۱.۱۵۶ میلیارد دلار به واردات گوشی تلفن همراه اختصاص داشته است که در مقایسه با مدت سال قبل ۱۰۲ درصد از نظر ارزش و ۵۰ درصد از لحاظ وزنی رشد دارد.

گرچه مجموع واردات کالاهای اساسی در شش گروه دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ یا مجموع ۲۵ گروه اصلی بیشترین حجم واردات را دارد، ولی واردات گوشی موبایل در مقایسه با تک تک اقلام در رتبه اول است.

در چهار ماه اول سال نیز گوشی در صدر بوده و بعد از آن، واردات ذرت دامی، روغن، جو، کنجاله سویا، گندم، شکر و برنج که عمدتا کالاهای ضروری وارداتی و اغلب دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومان بنا بر ضرورت واردات و اساسی بودن آنها است وارد کشور شده است.

بازهم واردات گوشی با فاصله اول شد
 در همین رابطه، بررسی آمار جدیدتر در مورد تجارت خارجی در مرداد امسال نیز از این حکایت دارد که در این ماه مجموع تجارت خارجی حدود ۵.۳ میلیارد دلار بوده که ۲.۵ میلیارد دلار آن به واردات اختصاص دارد. 

در همین دوره، باز هم گوشی تلفن همراه نسبت به سایر اقلام بیشتر وارد شده و در رتبه اول است. طبق آمار ۲۳۹ میلیون دلار واردات گوشی تلفن همراه صورت گرفته که با اختلاف زیادی پس از آن اقلام اساسی قرار دارد. 

در این ماه بعد از گوشی موبایل، دانه سویا با ۱۴۷ میلیون دلار، ذرت دامی ۱۱۲ میلیون دلار، گندم ۷۲ میلیون دلار و جو با ۴۰ میلیون دلار واردات در مرداد ماه وارد شده است. 

بر این اساس، مجموع واردات گوشی موبایل در پنج ماهه ابتدایی سال به بیش از ۱.۴ میلیارد دلار می رسد که رقم قابل توجهی در واردات ایران که عمدتا محدود به کالاهای اساسی و مواد تولیدی است به شمار می‌رود. 
کد مطلب: 66072
نام شما
آدرس ايميل شما


علی
feedback
Iran, Islamic Republic of
عالی
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام