کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استنفورد سیستم ویرایش ژنی CasMINI را ایجاد کرد

سايت خبری ايتنا , 26 شهريور 1400 ساعت 11:07

ایتنا - محققان یک ویرایش به مراتب کوچکتر از سیستم ویرایش ژنی CRISPR را ایجاد کرده‌اند که به آن CasMINI می‌گویند. CRISPR مدت درازیست که برای ویرایش ژنی مورد استفاده بوده است و مانند قیچی‌های مولکولی عمل می‌کند.



CRISPR سنتی کاکردهای متعددی دارد و می‌توانند به عنوان یک برش‌زننده استفاده شود یا، در تکنیکهای پیشرفته‌تر، برای ویرایش، برچسبزنی، و یا به عنوان یک تصویربردار مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که امروز سیستم‌های CRISPR متفاوت بسیاری وجود دارد، ولی محققان استنفورد می‌گویند که آنها بزرگتر از آن هستند که به آسانی مستقیماً به ارگانیسم‌ها، سلول‌ها و بافتهای زنده انتقال داده شوند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، محققان یک سیستم ویرایش ژنی جدید و کوچکتر را ایجاد کرده‌اند که به آن CasMINI می‌گویند. این سیستم به مراتب کوچکتر از سیستمهای CRISPR (همچون Cas9 که از 1000 اسید آمینه، و Cas12a که از 1500 اسید آمینه استفاده می‌کند) است. در مقام قیاس، CasMINI تنها 529 اسید آمینه دارد. با این حال، CasMINI با وجود اینکه به طرز قابل توجهی کوچکتر است، اما در آزمایشها نشان داده شد که قادر به ویرایش کد ژنتیکی، درست مثل دیگر سیستم‌های بزرگتر CRISPR، است.
 


سایز به مراتب کوچکتر آن باعث می‌شود تا آسانتر بتواند مستقیماً به سلول‌های انسان تحویل شود. در نتیجه، محققان بر این باورند که این می‌تواند ابزاری برای درمان طیف گسترده‌ای از اختلالات و مشکلات باشد، از جمله بیماریهایی که موجب زوال اندام می‌شوند و بیماریهای ژنتیکی. محققان پروژه، برای خلق سیستم به مراتب پیچیده‌ترشان، کار را با پروتئین CRISPR  Cas12f، که با عنوان Cas14 نیز شناخته می‌شود، شروع کردند. این پروتئین به این خاطر انتخاب شد که حاوی 400 تا 700 اسید آمینه است، که باعث می‌شود از همان ابتدا کوچکتر از سیستم‌های دیگر باشد.

این محققان دریافتند که CasMINI با تقریبا هر نوع ژنی که با آن تست شد کار کرد. در حال حاضر، این تیم در حال کار بر روی شراکت با دانشمندان دیگر به منظور استفاده از CasMINI برای ژن‌درمانی است.
 
 


کد مطلب: 66044

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66044/استنفورد-سیستم-ویرایش-ژنی-casmini-ایجاد

ايتنا
  https://www.itna.ir