کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برنامه‌ها و وعده‌های عیسی زارع‌پور

15 شهريور 1400 ساعت 21:06

ایتنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، پیش از دریافت رای اعتماد از از مجلس شورای اسلامی وعده‌هایی در حوزه آی‌سی‌تی ارائه داد، که تکمیل شبکه ملی اطلاعات در صدر این وعده‌ها قرار دارد.




عیسی زارع‌پور با رای اعتماد از نماینده مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کار خود را آغاز کرد. او در ابتدای مسیر خود برای سکانداری این وزارتخانه، تکمیل شبکه ملی اطلاعات، حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی،  ارتقای ۳۰ رتبه‌ای جایگاه ایران در حوزه دولت الکترونیک و استفاده از ظرفیت تمام جوانان و نخبگان برای بازگرداندن صنعت فضایی به ریل شکوفایی را وعده داده است. مهم‌ترین وعده‌های زارع‌پور در ادامه آمده است.

تکمیل شبکه ملی اطلاعات 
-زارع‌پور هم تاکید کرد که قرار نیست با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت قطع ‌شود. کشورهای پیشرفته و کسانی که برای حقوق مردم‌شان ارزش قائل‌اند دنبال اجرای چنین شبکه‌ای هستند. ما هم به‌عنوان متخصصان این حوزه باید حافظ منافع مردم باشیم تا این طرح راهبردی را در کشور محقق کنیم.

استفاده از همه ظرفیت‌های فناوری 
- فناوری ارتباطات و اطلاعات بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم است که بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور و  ۳۵ میلیون از جوانان در این عرصه حضور دارند. اگر در این حوزه برنامه‌ریزی فعال نداشته باشیم قطعا به آسیب‌های آن دچار خواهیم شد. این فناوری فرصت بی‌نظیری را برای ما فراهم کرده که باید از آن استفاده کنیم و جهش بی‌نظیری داشته باشیم.

حکمرانی دیجیتال و نگاه راهبردی
- با بررسی اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده‌ و درباره مهم‌ترین چالش‌ها و نگاه راهبردی راهکارهای اجرایی و عملیاتی مهمی را در نظر گرفته‌ که اولین حوزه آن، حوزه حکمرانی دیجیتال است.

خروج از سلطه پلتفرم‌های خارجی 
-امروزه فناوری سبک حکمرانی در دنیا و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده است. امروز عصر پلتفرم‌ و نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می‌کند و ما از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کردیم. باید بتوانیم کاری که در پلتفرم‌هایی ازجمله تاکسی‌های اینترنتی انجام شده را برای حوزه‌های دیگر هم انجام دهیم تا به این میزان تحت تاثیر پلت‌فرم‌های خارجی نباشیم.

دسترسی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت
-با عنایت به دانش‌آموزانی که به خاطر دسترسی نداشتن به اینترنت نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند، این مشکل ظرف یک سال و نیم آینده حل می‌شود و دسترسی کلیه روستاهای دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار به شبکه پرسرعت اینترنت تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد.

تحقق دولت الکترونیک 
-علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته در طول سال‌های گذشته، هنوز در این حوزه عقب هستیم و از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از لحاظ کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ کشور در دنیا قرار داریم که ما باید این شاخص را ارتقاء دهیم.

ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه‌ خدمات الکترونیکی
-ظرف چهار سال آینده با تعامل با بخش‌های مختلف، در راستای الکترونیکی کردن خدمات پرکاربرد و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه‌ی خدمات الکترونیکی گام برداشته و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را ۳۰ پله در شاخص‌های جهانی ارتقاء خواهد داد.

اشتغال‌زایی برای برنامه‌نویسان 
-او اقتصاد دیجیتال را از دیگر اولویت‌های خود اعلام کرد و قول داد که  ظرف چهار سال آینده از ظرفیت این حوزه برای اشتغالزایی استفاده کند. زیرا اگر ما ظرفیت‌های لازم در کشور را فراهم کنیم دیگر نخبگان ما برای کار در این حوزه به خارج از کشور نخواهند رفت.

حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی
- امروز خانواده‌های ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضای مجازی نگران هستند. از آنجایی که حتی کشورهای تولیدکننده این فناوری، ابزارهایی برای خانواده‌ها جهت مدیریت کودکان خود در این فضا فراهم کرده‌اند، ما نیز باید این نگرانی را برای خانواده‌ها برطرف کنیم و یک پلت‌فرم خارجی نباید به خود اجازه دهد که اطلاعات میلیون‌ها کاربر ما را با مشکل روبه‌رو کند.

بازگشت به روزهای اوج صنعت فضایی
-با وجود خاطرات خوش پرتاب‌های موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ایرانی در دهه ۸۰، در سال‌های اخیر این روند رشد متوقف شده است. او قول داد از ظرفیت تمام جوانان و نخبگان برای بازگرداندن این صنعت به ریل شکوفایی خود استفاده کند، چرا که به اعتقاد او اگر ۱۰ سال قبل مسیری را که در حوزه فضایی طی می‌کردیم ادامه می‌دادیم امروز در این حوزه حرفی برای گفتن داشتیم. 

منبع: ایسنا


کد مطلب: 66021

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66021/برنامه-ها-وعده-های-عیسی-زارع-پور

ايتنا
  https://www.itna.ir