۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۰
عکس روز ناسا

مدار سیارک‌هایی که به‌طور بالقوه می‌توانند خطرناک باشند

ایتنا - آیا سیارک‌ها خطرناک هستند؟ برخی از آنها خطرناکند؛ اما احتمال برخورد سیارک خطرناک با زمین بسیار کم است.
مدار سیارک‌هایی که به‌طور بالقوه می‌توانند خطرناک باشند
آیا سیارک‌ها خطرناک هستند؟ برخی از آنها خطرناکند؛ اما احتمال برخورد سیارک خطرناک با زمین بسیار کم است. از آنجا که برخی از انقراض‌ها در گذشته در اثر برخورد سیارک‌ها صورت گرفته‌اند، از اینرو دانشمندان یافتن و فهرست‌بندی سیارک‌هایی را که ممکن است روزی بر زندگی روی زمین تأثیر بگذارند، در اولویت کار خود قرار داده‌اند.
 
در این عکس، مدارهای بیش از هزار سیارک که بطور بالقوه می‌توانند خطرناک باشند، دیده می‌شود. این سنگ و یخ‌های غلطان بیش از ۱۴۰ متر عرض دارند و در فاصله هفت و نیم میلیون کیلومتری زمین - حدود ۲۰ برابر فاصله تا ماه – از کنار ما عبور می‌کنند. اگرچه هیچ یک از این سیارک‌ها در ۱۰۰ سال آینده به زمین برخورد نخواهد کرد، اما باید دانست که همه سیارک‌های خطرناک هنوز کشف نشده‌اند و پس از ۱۰۰ سال، پیش‌بینی بسیاری از مدارها دشوار خواهد شد. اگر سیارکی با این اندازه وجود داشته باشد که بتواند با زمین برخورد کند، قادر خواهد بود سونامی خطرناکی را رقم بزند.
 
برای بررسی راهبردهای نجات زمین، آزمایش «بازهدایت سیارک دوگانه ناسا» (DART) برای اواخر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است. البته سنگ‌ها و تکه‌های یخ با ابعاد بسیار کوچکتر هر روز به زمین برخورد می‌کنند؛ ولی معمولاً خطری ندارند، و گاهی اوقات گلوله آتشین و نمایش شهاب‌سنگ‌هایی خاطره‌انگیز ایجاد می‌کنند.
 
کد مطلب: 65981
برچسب ها: فضا ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام