کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک کلاه هوشمند با قابلیت تعیین شدت و نوع سکته

سايت خبری ايتنا , 17 شهريور 1400 ساعت 9:04

ایتنا - طراحان این کلاه هوشمند قابل‌حمل آن را برای استفاده شدن در یک آمبولانس در مسیر بیمارستان با هدف درمان سریعتر و نتایج بهتر برای بازیابی از سکته طراحی کرده‌اند. معمولا، سکته در بیمار تا زمانی که به بیمارستان برسد تشخیص داده نمی‌شود.


یکی از اقداماتی که کلیدی‌ترین نقش را در بازیابی از سکته بازی می‌کند درمان زودهنگام و سریع است. اگر لخته خونی که موجب سکته شده با سرعت کافی قابل درمان باشد، در بسیاری از موارد امکان بازگشت کامل بیمار به وضعیت قبل از سکته وجود خوهد داشت. هدف این است که تشخیص و درمان بیماران در ظرف مدت یک ساعت از وقوع سکته انجام شود تا برای آنها بالاترین شانس ریکاوری فراهم بیاید.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، به منظور کمک به تسهیل سریع موقعیت، سکته و نوع سکته، محققان یک کلاه هوشمند را ابداع کرده‌اند که قابل حمل است و مشخصا برای تشخیص سکته‌ها طراحی شده است. طراحان این کلاه هوشمند قابل‌حمل آن را برای استفاده شدن در یک آمبولانس در مسیر بیمارستان با هدف درمان سریعتر و نتایج بهتر برای بازیابی از سکته طراحی کرده‌اند. معمولا، سکته در بیمار تا زمانی که به بیمارستان برسد تشخیص داده نمی‌شود.
 
برخلاف دیگر طراحیهای کلاه برای تصویربرداری مغزی که بر فراصوت و تشخیص سکته متکی هستند، این کلاه جدید بر موجهای الکترومغناطیسی متکی است، که به آسانی به جمجمه نفوذ می‌کنند. این کلاه همچنین از پردازش سیگنال استفاده می‌کند که باعث می‌شود بتواند سکته را شناسایی نموده و تشخیص دهد. سنجشهای الکترومغناطیسی به طور ویژه برای تشخیص سکته تناسب دارند چرا که می‌توانند هر دو نوع سکته (ایسکمیک و هموراژیک) را شناسایی کنند.
 


توانائی شناسایی هر دو نوع سکته این امکان را فراهم می‌آورد که علاوه بر اینکه این کلاه وقوع احتمالی سکته را تشخیص دهد بلکه همچنین به فراهم‌آورندگان اطلاع می‌دهد که بیمار متحمل چه نوع از سکته شده است. این بدین خاطر بسیار مهم است که ان دو نوع از سکته نیازمند انواع متفاوتی از درمان هستند. یک کلاه به عنوان نمونه اولیه با استفاده از شبیه‌سازیهایی آزمایش شد که موقعیتها و ابعاد مختلف در محدوده 1 تا 4 سانتیمتر درون مغز را مورد بررسی قرار دادند.
 
محققان می‌گویند که با استفاده از این رویکرد پردازش سیگنال، دقت روش تشخیص به بالاتر از 80 درصد رسید. این نشان داد که استفاده از رویکرد الکترومغناطیسی برای خلق تصاویر دقیق از سکته درون مغز و گردآوری اطلاعات کمی برای تعیین نوع سکته امکانپذیر است. محققان پروژه امیدوارند که به زودی این دستگاه را برای کارآزمایی‌های بالینی تست کنند.
 
 


کد مطلب: 65973

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65973/یک-کلاه-هوشمند-قابلیت-تعیین-شدت-نوع-سکته

ايتنا
  https://www.itna.ir