کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دو مهارت ذهنی که با افزایش سن بهتر می‌شوند، نه بدتر

سايت خبری ايتنا , 8 شهريور 1400 ساعت 2:03

ایتنا - این یافته‌ها مبتنی بر مطالعه‌ای بر روی 702 شرکت‌کننده در فاصله سنی 58 تا 98 بود؛ در این بازه سنی سالمندی دارای بیشترین تاثیر بر تغییرات شناختی است


زوال شناختی مرتبط با سن یک موضوع شناخته شده است، ولی، از نظر قابلیتهای ذهنی و روانی، مسنتر شدن خبر تماماً بدی نیست. بر پایه یک مطالعه جدید مرکز پزشکی دانشگاه جورج‌تاون، دو مهارت روانی بسیار مهم ممکن است واقعاً با افزایش سن بهبود یابند، که باعث می‌شود تا بزرگسالان مسنتر بهتر بتوانند از عهده مدیریت اطلاعات جدید بر آیند و اطلاعات مهم را پیدا کنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این مطالعه جدید مبتنی بر برخی از تحقیقات مقیاس کوچکتری است که دریافته است که سالمندی به معنای کاهش حتمی قدرت شناختی نیست و اینکه، در واقع، می‌تواند جنبه‌های شناختی را بهبود ببخشد. محققان این حدس را مطرح کرده‌اند که می‌توان این مهارت‌های روانی مهم را بهبود بخشید تا به کاستن از زوال مغزی که با سالمندی طبیعی رخ می‌دهد کمک شود.
 
این یافته‌ها مبتنی بر مطالعه‌ای بر روی 702 شرکت‌کننده در فاصله سنی 58 تا 98 بود؛ در این بازه سنی سالمندی دارای بیشترین تاثیر بر تغییرات شناختی است. این محققان بر سه جنبه کلیدی شناخت تمرکز کردند: بازدارندگی اجرائی، هشداردهی، و جهت‌دهی.
 


از میان این سه کارکرد مغزی مهم، مشخص شد که فقط «هشداردهی» با افزایش سن بدتر می‌شود؛ این مهارت دربرگیرنده آماده شدن و هوشیار ماندن برای اطلاعات جدید می‌شود. مشخص شد که دو کارکرد دیگر، یعنی جهتدهی و بازدارندگی اجرائی، با افزایش سن بهبود یافته‌اند، و به عنوان بنیانی محکم برای چیزهایی مانند تصمیمگیری و خودکنترلی عمل می‌کنند.
 
محقق ارشد این مطالعه، دکتر مایکل تی اولمن، گفت:
با وجود یافته‌های جالب توجه برخی از مطالعات مقیاس کوچکتر که پرسشهایی را درباره مفروضات رایج مطرح کرده‌اند، اما مردم عموما تصور می‌کنند که کارکردهای توجهی و اجرائی با افزایش سن افت می‌کنند. ولی نتایج مطالعه گسترده ما گویای آن است که عناصر مهم این قابلیتها در واقع در طی دوران سالمندی بهبود می‌یابند، که احتمالاً به این خاطر است که ما این مهارتها را در طی عمرمان تمرین می‌کنیم.
 


کد مطلب: 65921

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65921/دو-مهارت-ذهنی-افزایش-سن-بهتر-می-شوند-نه-بدتر

ايتنا
  https://www.itna.ir