۱
۰
plusresetminus
شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۹

برنامه‌های وزیر جدید ارتباطات

ایتنا - عیسی زارع‌پور با رای ۲۵۶ نماینده مجلس، به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کار خود را آغاز کرد.
برنامه‌های وزیر جدید ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، در ابتدای مسیر خود برای سکانداری این وزارتخانه، حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، تکمیل شبکه ملی اطلاعات، ارتقای ۳۰ رتبه‌ای جایگاه ایران در حوزه دولت الکترونیک و استفاده از ظرفیت تمام جوانان و نخبگان برای بازگرداندن صنعت فضایی به ریل شکوفایی را وعده داده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، عیسی زارع‌پور با رای ۲۵۶ نماینده مجلس، به‌عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کار خود را آغاز کرد. او پیش از این، معاون رییس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، موسس و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کمیسیون راهبردی شورای عالی فناوری اطلاعات کشور، مجری توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو کارگروه فناوری اطلاعات دولت نهم و دهم، عضو کمیته ملی اطلاعات برای «کمیسیون ملی یونسکو» بوده است.

زارع‌پور در زمان بررسی صلاحیتش در مجلس، فناوری ارتباطات و اطلاعات را بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم دانست که بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور و  ۳۵ میلیون از جوانان در این عرصه حضور دارند. او عنوان کرد که امروز، فناوری اجتماعی شده و در اعماق زندگی مردم رسوخ کرده و اگر در این حوزه برنامه‌ریزی فعال نداشته باشیم قطعا به آسیب‌های آن دچار خواهیم شد. این فناوری فرصت بی‌نظیری را برای ما فراهم کرده که باید از آن استفاده کنیم و جهش بی‌نظیری داشته باشیم.

حکمرانی دیجیتال، اولین حوزه در برنامه‌های راهبردی
زارع‌پور با تاکید بر فرصت‌ها و تهدیدات فناوری، اظهار کرد که با بررسی اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده‌ و درباره مهم‌ترین چالش‌ها و نگاه راهبردی راهکارهای اجرایی و عملیاتی مهمی را در نظر گرفته‌ که اولین حوزه آن، حوزه حکمرانی دیجیتال است.

به گفته او،‌ امروزه فناوری سبک حکمرانی در دنیا و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده است. امروز عصر پلتفرم‌ و نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می‌کند و ما از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کردیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به پلتفرم‌هایی که در سطح جهانی به دست جوانان ایرانی ساخته شده اشاره کرد، ازجمله تاکسی‌های اینترنتی که باید بتوانیم این کار را برای حوزه‌های دیگر هم انجام دهیم تا به این میزان تحت تاثیر پلت‌فرم‌های خارجی نباشیم.

حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ضرورت حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، تصریح کرد که امروز خانواده‌های ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضای مجازی نگران هستند. از آنجایی که حتی کشورهای تولیدکننده این فناوری، ابزارهایی برای خانواده‌ها جهت مدیریت کودکان خود در این فضا فراهم کرده‌اند، ما نیز باید این نگرانی را برای خانواده‌ها برطرف کنیم و یک پلت‌فرم خارجی نباید به خود اجازه دهد که اطلاعات میلیون‌ها کاربر ما را با مشکل روبه‌رو کند.

زارع‌پور در سخنان خود، با وجود اصرار نمایندگان مجلس برای بیان شفاف نظراتش درباره طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی موسوم به طرح صیانت، اشاره مستقیمی به این طرح نکرد، در عین حال، نمایندگان مخالف او در زمان بررسی صلاحیت، اینطور عنوان کردند که «او به نمایندگان مخالفِ طرح صیانت از فضای مجازی می‌گوید که با این طرح مخالف است و در کمیسیون فرهنگی که اعضای آن طراح این طرح بودند بیان می‌کند که موافق طرح صیانت است.» حال باید دید با نشستن او به مسند وزارت، او با این طرح که معدود موافقان و مخالفان زیادی در میان کارشناسان این حوزه داشته، چیست.

تکمیل شبکه ملی اطلاعات ظرف چهار سال
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را مربوط به ۲۰ سال پیش دانست که به دلایل مختلفی هنوز محقق نشده است. او همان‌طور که پیش از این هم مسوولان بارها اشاره کرده بودند، به این نکته تاکید کرد که قرار نیست با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت قطع ‌شود. در عین حال او درباره لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، گفت که چرا باید وقتی یک پیغام را ارسال می‌کنیم بسته‌های اطلاعاتی ما از کشور خارج شود؟ چرا باید هزینه‌ پهنای باند بین‌المللی را بپردازیم و هم امنیت ما به خطر بیفتد؟

او قول راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ظرف چهار سال آینده و مطابق زمان‌بندی شورای عالی فضای مجازی را داد. این در حالی است که به گفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در حالی که پیش از این در تعریف شبکه ملی اطلاعات اختلاف نظر میان مسوولان وجود داشت، اکنون با تصویب اسناد مربوطه همچون سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات در این حوزه این مساله برطرف شده و در سند طرح کلان و معماری، شبکه ملی اطلاعات از لحاظ فنی و خدماتی تبیین شده و ابعاد خدماتی که باید در این شبکه عرضه شود نیز تشریح شده است.

این طرح در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات برای کاهش وابستگی و جلوگیری از دست‌اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تامین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست‌بوم متناسب با فرهنگ اسلامی–ایرانی در پنج ماده شامل خط مشی‌های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات، اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴، معماری شبکه ملی اطلاعات و اجزای شبکه ملی اطلاعات مصوب شده است. البته محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم- نیز از استقرار  ۸۰ درصدی زیرساخت‌های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات خبر داده بود.

دستررسی تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دانش‌آموزانی که به خاطر دسترسی نداشتن به اینترنت نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند، اشاره کرد و قول داد ظرف یک سال و نیم آینده این مشکل را حل کند. در عین حال وعده داد که دسترسی کلیه روستاها دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار به شبکه پرسرعت اینترنت تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد.

در حالی که آذری جهرمی، پیش از این در بهمن ماه سال ۱۳۹۹، عنوان کرده بود که مطابق برنامه ششم توسعه، تمام روستاهای کشور باید به اینترنت پرسرعت متصل باشند و تاکنون ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل هستند و در برخی مناطق کشور مانند زنجان، شرق هرمزگان و سیستان و بلوچستان چالش‌هایی وجود داشته که اتصال روستاها را با کندی مواجه می‌کرد، بنابراین درصورت صحت این اظهارات، به نظر می‌رسد زارع‌پور برای تحقق این وعده خود، راه دشواری در پیش نداشته باشد.

ارتقای ۳۰ رتبه‌ای جایگاه ایران در حوزه دولت الکترونیک
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تحقق دولت الکترونیکی را از دیگر اولویت‌های خود دانست و اعلام کرد علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته در طول سال‌های گذشته، هنوز در این حوزه عقب هستیم و از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از لحاظ کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ کشور در دنیا قرار داریم که ما باید این شاخص را ارتقاء دهیم.

زارع‌پور به سابقه یک دهه‌ای‌ خود در الکترونیکی کردن خدمات اشاره کرده و قول داد که ظرف چهار سال آینده با تعامل با بخش‌های مختلف، در راستای الکترونیکی کردن خدمات پرکاربرد و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه‌ی خدمات الکترونیکی گام برداشته و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را ۳۰ پله در شاخص‌های جهانی ارتقاء خواهد داد.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری سابق، تحقق دولت الکترونیک را اصلی‌ترین راه برای کوچک کردن و چابک‌سازی دولت دانسته و گفته بود تحقق دولت الکترونیک در هشت سال گذشته از ۲۰ درصد به حدود ۷۰ درصد رسیده است و در هشت سال گذشته تحقق این هدف ۵۰ درصد پیشرفت داشته و بنا به گزارش‌ها یک میلیارد خدمت در بستر دولت الکترونیک ارائه شده است و همچنین آذری جهرمی از ارتقای ۱۷ رتبه‌ای جایگاه ایران در توسعه دولت الکترونیک در دنیا خبر داده بود.

اشتغال‌زایی برای برنامه‌نویسان و بازگشت به روزهای اوج صنعت فضایی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر توسعه اقتصاد دیجیتال، گفت که در برخی از کشورهای دیگر نیروهای جوان آن درآمدی بیش از درآمد نفتی ما از حوزه برنامه‌نویسی دارند و وعده داد که ظرف چهار سال آینده از ظرفیت این حوزه برای اشتغالزایی استفاده کند. او همچنین به ویزای طلایی و جذب برنامه‌نویس از سوی یکی از کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت که اگر ما ظرفیت‌های لازم در کشور را فراهم کنیم دیگر نخبگان ما برای کار در این حوزه به خارج از کشور نخواهند رفت.

زارع‌پور به غفلت از بحث صنعت فضایی به دلیل نگاه سیاست‌زده در سالیان گذشته اشاره کرد که با وجود خاطرات خوش پرتاب‌های موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ایرانی در دهه ۸۰، در سال‌های اخیر این روند رشد متوقف شده است. او قول داد از ظرفیت تمام جوانان و نخبگان برای بازگرداندن این صنعت به ریل شکوفایی خود استفاده کند، چرا که به اعتقاد او اگر ۱۰ سال قبل مسیری را که در حوزه فضایی طی می‌کردیم ادامه می‌دادیم امروز در این حوزه حرفی برای گفتن داشتیم. 
کد مطلب: 65897
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
انگاری اینبار دولت در حال شکل گیری با نخبگان علم روز است ، ظاهرا یک خانم برنده المپیادی هم به عنوان یکی از گزینه های معاونت ریاست جمهوری در نظر گرفته شده ، اگر توجه به علوم و دانش روز رویکرد دولت باشد ،‌ بدون شک موفقیت های بسیاری نصیب مردم و خصوصا جوانان جویای دانش خواهد شد. البته اگر تنگ نظری ها و جناح بندی های سیاسی سد راه نشود. انشااله.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام