کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حمایت همراه اول از بکارگیری ایده های نو برای حل معضلات قدیمی کشور

2 شهريور 1400 ساعت 17:09

ایتنا - حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، بیان داشتند همراه اول در طی سال‌های اخیر، مسیری هدفمند در راستای ارتقای توانمندی بومی در اکوسیستم نوآوری ترسیم نموده و به واسطه آن، حمایت جدی خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور این حوزه را آغاز نموده است.



همچنین ایشان افزودند جهت‌گیری صحیح در راستای تحقق این هدف، نیازمند شناسایی و حل معضلات اساسی کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) است. یکی از رویکردهای شناسایی معظلات با بهره‌گیری خرد جمعی، برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه است. رویداد «جایزه سال هوشمندسازی» که با کارگزاری فروم اینترنت اشیاء ایران برنامه‌ریزی شده است، در راستای شناسایی مسائل روزی است که با بهره‌گیری ظرفیت افراد توامند حوزه ICT قابل بررسی و حل شدن دارند. گروه همراه اول تجربه مشابهی را در حوزه بومی‌سازی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب برنامه‌ریزی و ایجاد مرکز تحقیق و توسعه داشته که به حمدالله نتایج موفقی هم داشته است.

بهروزی همچنین اشاره داشت که یکی از عایدات حاصل از برگزاری رویداد جایزه سال هوشمندسازی، فراهم‌سازی بستر حمایت از افراد خلاق و علاقمند، شرکت‌های نوپا و برخواسته از دانشگاه­ها و در وهله بعدی، همه مجموعه‌های فعال در اکوسیستم ICT کشور است که به نحوی می‌توانند در حل معضلات کشور موثر واقع شوند. وی افزود که در نهایت گروه همراه اول قصد دارد تا با شناسایی تیم­ها و صاحبان ایده‌های برتر، معضل یا معضلات اساسی کشور را بار دیگر به دقت بررسی نموده و ضمن ارائه راهکار جامع و موثر، از طریق انعقاد قرارداد‌های بلندمدت زمینه حل آن را فراهم آورد. این فعالیت همراه اول، به نحوی گام برداشتن در راستای اهداف توسعه پایدار ترسیم شده در نهاد ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) نیز می‎باشد.

وی همچنین اشاره داشت که شکل ­گیری مکانیزمی برای حل معضلات اساسی کشور از برکات بلندمدت برگزاری این دست رویدادها است. شایان ذکر است که در حال حاضر نیز اقداماتی در راستای حل برخی معضلات در مناطقی از کشور با حمایت نهادهایی همچون همراه اول، شهرداری­ها و صدا و سیما در حال انجام است. در کنار نهادهای حاکمیتی، برخی شرکت­های دانش‌­بنیان و فناور نیز در زمینه حل برخی معضلات خاص در کشور ورود کرده‌اند.
 


این فعالیت‌ها از نگاه قائم مقام همراه اول ارزشمند است اما کافی نیست. وی اشاره کرد که تاکنون به جهت جلب حمایت فعالان اکوسیستم ICT در راستای حل مشکلات اصلی کشور فراخوانی در سطح ملی برگزار نشده است؛ به عنوان مثال، تاکنون سوال نشده است که در حوزه آلودگی کلان­شهرها، کمبود منابع آب و یا مصرف انرژی، فعالان حوزه ICT کشور چه پیشنهادات اجرایی دارند؟

در واقع انتظار می­رود برگزاری «رویداد جایزه سال هوشمندسازی»، نخستین گام در راه‌­اندازی چالش همکاری به جهت حل مسائل موجود باشد. این چالش می‌تواند به مرور زمان به فرایند مدونی بدل گردد که طی آن معضلات اساسی کشور مطرح شده و شرکت­های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور در راستای حل آن، ایده­های قابل اجرای خود را ارائه نمایند. از میان ایده‌های ارائه شده، کارآمدترین آن‌ها به عنوان ایده/ایده‌های منتخب به اجرا درآید. نکته حائز اهمیت در این رویداد این است که در آن، شرکت­های کوچک و متوسط نیز می‌توانند قابلیت‌های خود را به اشتراک گذاشته و در همکاری با سایر اعضای اکوسیستم، در حل معضلات نقش­آفرینی کنند.

بهروزی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا به فکر حمایت از شرکت­های نوپا یا استارتاپ­ها و شرکت­های دانش بنیان برای حل معضلات اساسی کشور هستند، بیان کردند که امروزه همه ما درگیر روزمرگی‌های بسیاری هستیم و لازم است از این روزمرگی بیرون آمده و به فکر تحول باشیم؛ تحولی که عایدات حاصل از آن به حل معضلاتی بینجامد که سال­های سال است با آن دست به گریبان هستیم. بنده از سال 1375 که در دانشگاه تهران دانشجو بودم و آنطور که به خاطر دارم، برخی از معضلات امروز ما، همان معضلات سال 1375 هستند که راهکاری برای آن ارائه نشده است. شرکت­ها هم طبیعتاً، از این معضلات با خبر هستند. ولی می­بینیم که در عمل، هیچ اقدامی صورت نگرفته است. افراد خلاق در شرکت­‌های کوچک هم عملاً به تنهایی و بدون حمایت قادر به انجام فعالیتی نیستند. بعضاً نیز طرح‌های مناسبی دارند که به دلیل ناملایمات، مورد اقبال قرار نگرفته و اجرایی نشده و زمینه مطرح شدن آن وجود نداشته است. نتایج اعتماد به توانمندی شرکت‌های کوچک در برهه‌هایی از تاریخ به اثبات رسیده است که یکی از آن، حل مشکل مصرف سوخت و جریان کارت سوخت بود. لذا ما فکر می­کنیم حمایت از شرکت­های نوآور نسبت به شرکت‌های باسابقه این حوزه که نسبت به مشکلات و معضلات اشراف داشته و همتی در جهت رفع آن نداشته‌اند، می‌تواند تحول آفرین و با نتایج مثبت باشد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه برگزاری و ثبت نام در رویداد و برخورداری از حمایت‌های مطرح در رویداد جایزه سال هوشمندسازی، می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی به آدرس www.iraniotforum.org مراجعه نمایند. مهلت ثبت نام و ارسال پیشنهادات اولیه ۱۵شهریورماه می‌باشد.


کد مطلب: 65856

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65856/حمایت-همراه-اول-بکارگیری-ایده-های-نو-حل-معضلات-قدیمی-کشور

ايتنا
  https://www.itna.ir