کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نخستین پرواز آزمایشی استارشیپ به‌سمت مدار زمین

سايت خبری ايتنا , 6 شهريور 1400 ساعت 0:37

ایتنا - ایلان ماسک می‌گوید ممکن است استارشیپ برای نخستین پرواز آزمایشی مداری خود ظرف چند هفته آماده شود. بدین‌ترتیب بزرگترین موشکی که تا به حال ساخته شده، ممکن است به زودی آماده یک پرواز شگفت‌انگیز شود.


ایلان ماسک (بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس)، هفته گذشته در توئیتی گفت که نخستین نمونه اولیه از سفینه فضایی این شرکت باید در چند هفته آینده برای پرواز آزمایشی آماده شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، با توجه به اینکه اسپیس‌ایکس هنوز با استفاده از باتری معمول، موشکی به ارتفاع ۱۲۰ متر را از طریق آزمایش‌های پیش از پرواز خود مورد آزمون قرار نداده، این هدف خیلی زودهنگام به‌نظر می‌رسد. البته یک مانع لجستیکی بزرگ نیز وجود دارد: اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده در حال انجام ارزیابی زیست‌محیطی در محل پرتاب مداری در جنوب تگزاس است؛ یعنی همان جایی که استارشیپ از آنجا بلند خواهد شد.
 
گفته می‌شود که این اداره هنوز پیش‌نویس بازبینی خود را منتشر نکرده و نظرات عمومی درباره این گزارش را پس از انتشار به مدت ۳۰ روز می‌پذیرد. بنابراین به احتمال زیاد پرتاب مداری استارشیپ نمی‌تواند در طی چند هفته آینده اتفاق بیافتد؛ واقعیتی که آقای ماسک در توئیت خود نیز به آن اذعان کرد و آن را با عبارت «در انتظار تأیید مقررات» به پایان رساند.
 
در واقع، ممکن است توییت ماسک طوری طراحی شده باشد که کمی فشار هم بر اداره هوانوردی فدرال برای بالا بردن سرعت کار ایجاد کند. از سوی دیگر، وی در گذشته از مقررات این اداره ابراز ناامیدی کرده و تاکید کرده است که اگر بشریت بخواهد به فرکانس‌های پرتاب بسیار مهم دست یابد، باید این قوانین باید ساده‌سازی شوند.
 



گفته می‌شود اسپیس‌ایکس قصد دارد در استارشیپ تغییراتی صورت دهد. این وسیله نقلیه که شامل یک تقویت‌کننده بزرگ مرحله اول معروف به Super Heavy و یک فضاپیما به نام Starship است، برای حمل افراد و محموله به ماه، مریخ و دیگر مقاصد دور طراحی شده است.
 
شایان ذکر است که اسپیس‌ایکس پروازهای آزمایشی نمونه‌های قبلی استارشیپ را انجام داده و این فضاپیما را به ارتفاع ۱۰ کیلومتری در آسمان فرستاده است. اما پرواز آزمایشی آتی، نخستین‌باری است که یک استارشیپ کاملاً پر و انباشته (یک Super Heavy سوار بر فضاپیمای استارشیپ) به پرواز در می‌آید و همچنین نخستین‌بار است که این سامانه به مدار می‌رسد.


کد مطلب: 65836

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65836/نخستین-پرواز-آزمایشی-استارشیپ-به-سمت-مدار-زمین

ايتنا
  https://www.itna.ir