۰
plusresetminus
دوشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۰
۹ سال بر روی مریخ

مریخ‌نورد «کنجکاوی» سالگرد دیگری را جشن می‌گیرد

ایتنا - مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا ۹ سال است که بر روی مریخ سرگرم کاوش است.
مریخ‌نورد «کنجکاوی» سالگرد دیگری را جشن می‌گیرد
این ربات که به اندازه ماشین است، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و در شب ۵ اوت سال ۲۰۱۲ در دهانه گیل به طول ۱۵۴ کیلومتر در مریخ فرود آمد.
 
از آن زمان تاکنون، ربات کنجکاوی به دانشمندان کمک کرده تا درک بهتری از میزان زیست‌پذیری گذشته مریخ و نیز نحوه تغییرات این سیاره در طول زمان داشته باشند. به‌عنوان مثال، مشاهدات این مریخ‌نورد نشان داده است که گیل در گذشته میزبان یک دریاچه و نهر بوده که ممکن است میلیون‌ها سال میزبان زندگی شبیه به زمین بوده باشند.
 
در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴، کنجکاوی به پایه کوه «شارپ» رسید که ۵٫۵ کیلومتر ارتفاع دارد. سپس این ربات شش‌چرخ راه خود را از میان توده وسیع و شیب‌دار انتخاب کرد و هنگام صعود لایه‌های سنگی را ثبت کرد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، این مریخ‌نورد تقریباً به قسمتی از کوه شارپ رسیده است که دارای سنگهای سولفات‌دار هستند و محیط نسبتاً خشکی است. لایه‌هایی که کنجکاوی در شیب‌ها آنها را بررسی کرده، به‌طور کلی دارای خاک رس بوده که در حضور آب مایع شکل می‌گیرد.
 
کنجکاوی در طول دوران حضور خود در مریخ تعدادی یافته جالب دیگر نیز به دست آورده است. به‌عنوان مثال، مواد شیمیایی آلی کشف کرده است. همچنین این مریخ‌نورد متان را نیز شناسایی کرده که بر روی زمین در درجه اول، توسط موجودات زنده تولید می‌شود.
 

گفتنی است کنجکاوی در طول نه سال اقامت خود در مریخ، در مجموع ۲۶ کیلومتر پیموده است. به گفته اعضای تیم مأموریت، مریخ‌نورد با وجود سن نسبتاً بالا از سلامت کامل برخوردار است و سامانه قدرت هسته‌ای آن طوری طراحی شده که حداقل ۱۴ سال کار کند.
 
البته کنجکاوی تنها رباتی نیست که در سطح مریخ فعال است. کاوشگر «بینش» یا InSight ناسا نیز از زمان فرود خود در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ به دنبال مریخ‌لرزه بوده و مریخ‌نورد «پشتکار» یا Perseverance ناسا نیز در ماه فوریه گذشته در داخل دهانه جزرو به طول ۴۵ کیلومتر فرود آمد.
کد مطلب: 65806
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام