کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قابلیت اندروید برای نابینایان و معلولین:

کنترل و هدایت گوشی از طریق چهره با کمک «سوئیچ های دوربین اندروید»

سايت خبری ايتنا , 31 مرداد 1400 ساعت 7:54

ایتنا - این قابلیت می‌تواند برای کاربرانی که نمی‌توانند حرف بزنند یا از دست‌هایشان استفاده کنند این امکان را فراهم بیاورد که گوشی‌هایشان را کنترل کنند.


اندروید قابلیت‌ها و APIهای دسترسی‌پذیری بسیاری دارد، که برخی از آنها مورد استفاده، استفاده نادرست یا حتی سوء استفاده قرار گرفته‌اند تا درها به روی امکان‌هایی باز شود که گوگل در حالت نرمال اجازه استفاده از آنها را نمی‌دهد. بسیاری از این قابلیت‌های دسترسی‌پذیری بر کنترل صوتی یا خواندن صفحه تمرکز داشته‌اند، ولی یک قابلیت جدید موسوم به Camera Switches در تطابق دهنده دسترسی‌پذیری اندروید (Android Accessibility Suite ) این امکان را بسط می‌دهد تا دربرگیرنده اشارات صورت برای کسانی باشد که ممکن است حتی قادر به حرف زدن یا نگه داشتن یک دستگاه خارجی برای کنترل گوشی‌های هوشمندشان نباشند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، گوگل قبلا تلاش کرده بود تا با استفاده از سنسورهای دوربین سلفی گوشی پیکسل 4 را کنترل کند، ولی این قابلیت به تشخیص اشارات دست به کمک سیستم سونار Project Soli محدود شده بود. این وضعیت دقیقا آن چیزی نبود که گوگل امیدوار به آن بود، و برای دسترسی‌پذیری نیز خوب نبود. با این حال، ورژن بتای اپ Android Accessibility Suite مسیر اندکی متفاوت را طی می‌کند، و می‌تواند برای کسانی که معلولیت‌های فیزیکی دارند جذاب‌تر و مفیدتر بودن خود را نشان دهد.
 
این قابلیت که Camera Switches نامیده می‌شود می‌تواند برای کاربرانی که نمی‌توانند حرف بزنند یا از دست‌هایشان استفاده کنند این امکان را فراهم بیاورد که گوشی‌هایشان را کنترل کنند. و برای این کار از مجموعه ثابتی از بیانهای چهره استفاده می‌کند که در اقدامهای مختلف قابل نقشه‌برداری هستند. Camera Switches، به جای استفاده از یک سنسور اختصاصی، از دوربین سلفی استفاده می‌کند، که بدین ترتیب عملا همه گوشی‌ها می‌توانند از این قابلیت پشتیبانی کنند.
 


Camera Switches فقط از تعداد محدودی از اشارات چهره‌ای پشتیبانی می‌کند از جمله دهان باز، لبخند، بالا بردن ابروها، نگاه به چپ، نگاه به راست، و نگاه به بالا.  با این حال، از آنها می‌توان برای آغاز تعدادی از اقدامها استفاده کرد، مثلا به عنوان دکمه بازگشت (Back) و دکمه خانه (Home)، اسکرول به جلو یا عقب، یا حتی تبدیل به حالت لمس کردن و نگه داشتن.
 
وبسایت XDA گفته است که این قابلیت Accessibility Suite احتمالا ابتدا در اندروید 12 عرضه خواهد شد ولی به نظر می‌رسد که حداقل با اندروید 11 نیز سازگاری داشته باشد. در هر دو حالت، استفاده از Camera Switches باعث خواهد شد که یک اعلان (نوتیفیکیشن) در میله وضعیت ظاهر شود، که نشانگر آن است که دوربین در حال استفاده است.
 


کد مطلب: 65800

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65800/کنترل-هدایت-گوشی-طریق-چهره-کمک-سوئیچ-های-دوربین-اندروید

ايتنا
  https://www.itna.ir