پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۳
برای اولین بار در دنیای نجوم اتفاق افتاد:

کشف نور در پشت سیاه چاله توسط دانشمندان

ایتنا- پژوهشگران به تازگی با استفاده از تلیگوپ‌های قوی موفق شدند نوری که از گازهای موجود در پس سیاه چاله‌ها ساتع می‌شوند را مشاهده کنند.
کشف نور در پشت سیاه چاله توسط دانشمندان

به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، به تازگی ستاره شناسان با استفاده از تصاویر تکرار نشدنی از سیاه چاله‌ها وجود آنها را به ما ثابت کردند. هم اکنون این محققان برای اولین بار موفق به مشاهده رویدادی که در ورای سیاه چاله‌ها در حال وقوع است شده اند. آنها در پژوهش‌های جدید خود تصاویری به ثبت رسانده اند که نشان دهنده نوری است که از پشت سیاه چاله‌ای عظیم که در فاصله 800 میلیون سال نوری از ما واقع شده است، قرار دارد.

دن ویلکینز به عنوان ستاره شناس استنفورد بر این باور است که این پژوهش اخیر بخش کلیدی پازل نحوه به وجود آمدن جهان هستی است. علاوه بر این تئوری نسبیت انشتین که در حدود یک قرن پیش ارائه شده بود، با استفاده از نتیجه این پژوهش به صورت کامل تایید می‌شود.
محققان هنگام مطالعه شعله‌های درخشان ایکس ری که از سیاه چاله سرچشمه می‌گیرد (پدیده که به کرونا مشهور است)، موفق به کشف شعله‌های نور درخشان تری شدند. این شعله‌ها در واقع «پژواک‌های درخشان» شعله هایی بودند که از گاز پشت سیاه چاله بیرون می‌زدند. این پدیده برای اولین بار توسط اینشتین در نظریه نسبیت خود که در سال 1916 منتشر شد، پیش بینی شد.

ویلکینز در این رابطه توضیح داد: «هر نوری که وارد آن سیاه چاله می‌شود بیرون نمی آید، بنابراین ما نباید بتوانیم چیزی را که در پشت سیاه چاله قرار دارد ببینیم. دلیل این که می‌توانیم این نور‌ها را ببینیم آن است که سیاه چاله در حال انحراف فضا است، نور را خم می‌کند و میدان‌های مغناطیسی را به دور خود می‌چرخاند.»

این سیاه چاله عظیم 10 میلیون بار بزرگ‌تر از خورشید منظومه شمسی است و در مرکز کهکشانی به نام I Zwicky 1 واقع شده است. گروهی از محققان کشورهای مختلف با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی XMM-Newton و NuSTAR این پژواک‌ها را به ثبت رسانده اند. یافته‌های آنها در مجله Nature به چاپ رسیده است.

ویلکینز در ادامه می‌گوید:«رنگ این شعله ها، رنگ آن پژواک‌ها و نیز زمان تاخیر آنها پس از شعله اصلی به ما می‌گوید که این‌ها پژواک هایی هستند که از گازهای پنهانی که در پس سیاه چاله‌ها قرار دارند، نشات می‌گیرند. بخشی از آن دوباره بر روی گاز در حال سقوط به سیاه چاله می‌درخشد و این واقعاً نمای کاملی از این ماده در آخرین لحظات قبل از گم شدن آن در سیاهچاله به ما می‌دهد.»