۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۳

هنگام خرید اینترنتی مراقب کلاهبردارها باشید

ایتنا - ​​​​​​​کاربران هنگام مراجعه به سایت‌های واسطه، نباید تحت تاثیر تبلیغات دروغین افراد سودجو و ارزان بودن قیمت اجناس قرار بگیرند و لازم است حتما از صحت آگهی مندرج در سایت اطلاع پیدا کرده و بعد اقدام به خرید کنند.
هنگام خرید اینترنتی مراقب کلاهبردارها باشید

شیوع کرونا تاثیر بسیاری در زمینه رشد کسب‌وکارهای اینترنتی داشته و استقبال مردم به انجام امور و خریدهای اینترنتی نسبت به دوران قبل از شیوع این ویروس بسیار متفاوت است، اما پیش‌بینی می‌شود پس از پایان همه‌گیری کرونا و بازگشت مردم به زندگی عادی نیز رونق کسب‌وکارهای اینترنتی حفظ شود، زیرا خرید و انجام امور در بستر فضای مجازی و اینترنت در حال تبدیل به یک فرهنگ در جامعه امروزی است.

به گزارش ایتنا از ایسنا،‌ با توجه به شرایط کنونی جامعه، اکثرا کسب‌وکارها به سوی فضای مجازی و سایت‌های خرید و فروش آنلاین سوق یافته که در این بین کلاهبرداران سایبری با ترفندهای مختلف از کاربران اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. بعضی اوقات مشاهده می‌شود که کاربران فضای مجازی و شهروندان برای تهیه لوازم مورد نیاز خود با مراجعه به سایت‌های خرید و فروش، با سهل انگاری و زود اعتماد کردن مورد بزه واقع شده و در دام مجرمان سایبری گرفتار می‌شوند.

کلاهبرداران با ثبت آگهی‌های سوری با قیمت پایین و وسوسه‌انگیز در سایت‌های خرید و فروش و با جلب اعتماد قربانیان خود آنان را فریب داده و درخواست واریز وجه به عنوان بیعانه برای رزرو اجناس را می‌کنند. شهروندان با اطمینان کردن به این گونه افراد در سایت‌های خرید و فروش و پس از واریز کردن وجه به حساب فرد آگهی‌دهنده، متوجه می‌شود علاوه براینکه هیچ کالایی برایشان ارسال نمی‌شود، بلکه فروشنده دیگر به تماس تلفنی یا پیام‌هایش پاسخ نمی‌دهد و یا کالای بی‌کیفیت را برای خریداران ارسال می‌کنند.

بهتر است کاربران هنگام خرید اینترنتی از پرداخت هرگونه وجهی تحت عنوان بیعانه یا هزینه نگهداشت محصول خودداری کرده و تا زمانی که جنس موردنظر را دریافت نکرده‌اند از پرداخت وجه کالا اجتناب کنند. همچنین پلیس فتا اعلام می‌کند که در هر ساعت از شبانه‌روز، در خدمت مردم است و چنانچه اشخاصی بخواهند با هرترفندی در فضای مجازی از شهروندان کلاهبرداری کنند،‌ به‌سرعت وارد عمل شده و در چارچوب قانون فرد کلاهبردار را به مقامات قضائی معرفی خواهد کرد.

یکی دیگر از موارد کلاهبرداری، استفاده از نرم‌افزارهای همراه بانک است. کلاهبرداران اقدام به قرار دادن نرم افزارهای کاربردی زیادی در فضای مجازی می‌کنند که یکی از آنان همراه بانک‌ها هستند که با اطلاعات مالی و حساب مردم ارتباط دارند. بنابراین لازم است کاربران، نرم‌افزار های همراه بانک را از منابع معتبر به خصوص سایت بانک مربوطه دانلود کنند و صرفا به نرم‌افزارهایی که با یک جستجوی ساده در اختیار آنان قرار می‌گیرد، اعتماد نکنند.
کد مطلب: 65662
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام