۱
۰
plusresetminus
شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۲۱

بیانیه واردکنندگان موبایل درخصوص ممنوعیت واردات برندهای پرمصرف

ایتنا - انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران بیانیه‌ای در خصوص ممنوعیت واردات برخی از مدل‌های برندهای پرتقاضای بازار موبایل کشور صادر کرد.
بیانیه واردکنندگان موبایل درخصوص ممنوعیت واردات برندهای پرمصرف

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در بیانیه‌ای با اشاره به متفاوت بودن روش تماس برخی از مدل‌های پرطرفدار برندهای پرتقاضای بازار با شماره‌های اضطراری ایران، از سازمان تنظیم مقررات رادیویی خواست جهت دادن حق انتخاب به مصرف‌کنندگان برای خرید کالاهایی که به دلیل مشخصات فنی و قیمت‌­های مناسب مورد اقبال مصرف‌کننده ایرانی بوده است، با پذیرش ارائه مهلت سه ماهه به واردکنندگان موبایل به منظور ترخیص کالاهای دپوشده در گمرکات موافقت کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اتاق بازرگانی ایران بیانیه‌ای در خصوص ممنوعیت واردات برخی از مدل‌های برندهای پرتقاضای بازار موبایل کشور صادر کرد. در این بیانیه آمده است: آنچه دوباره شاهدیم، آغاز تلاطم و برهم ریختگی نبض بازار موبایل به علت عدم صدور مجوز ترخیص و یا اصلاح ثبت سفارش برخی از مدل‌های پرطرفدار برندهای پرتقاضای بازار از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دلیل متفاوت بودن روش تماس آنها با شماره‌های اضطراری ایران از جمله ۱۱۵، ۱۲۵و ۱۱۰ است.

این انجمن در راستای انجام مسوولیت اجتماعی و اخلاقی برندهای مطرح بین‌المللی از جمله شیائومی که سهم بزرگی از بازار موبایل ایران را به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم در اختیار دارند، به‌طور جدی مجددا از کمپانی‌های تولیدکننده موبایل درخواست دارد تا در راستای حفظ سلامت و امنیت مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایط اضطرار، آپدیت نرم‌افزاری ویژه محصولات خود را جهت برقراری تماس‌های اضطراری در اسرع وقت عرضه کنند. اکیدا اعلام می‌کنیم این مشکل و راه‌حل رفع آن هیچ ارتباطی به تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران ندارد و تنها به جهت حفظ  امنیت و سلامت مصرف‌کنندگان محصولات تولیدی برندها است. بدیهی است بهانه‌های مرتبط با تحریم‌ها و عدم ارائه و انجام راه‌حل مناسب در خصوص موارد مذکور، در آینده فعالیت این برندها در ایران، تاثیرگذار خواهد بود.

می‌دانیم که در شرایط تحریم، بازرگانان موبایل با سختی فراوان و با استفاده از روش‌های گوناگون در دور زدن تحریم‌ها نیاز سالانه ۱۵ میلیونی موبایل کشور را با رقابتی‌ترین قیمت ممکن و به طور پیوسته تامین و موفقیت بزرگی در تامین و توزیع و حفظ آرامش بازار کسب کرده‌اند. متاسفانه در شرایط حاضر، بازرگانان به واسطه تصمیم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر عدم صدور مجوز ترخیص، با مشکل دپوی محموله‌های وارداتی خود در گمرک مواجه شده‌اند و مسلماً به دلیل سهم بزرگ بازار و همچنین میزان موجودی فعلی این برندها که قبلاً توسط این انجمن در نامه‌­های متعدد به ذی‌نفعان دولتی اعلام شده بود، مواجهه با کمبود کالا و افزایش قیمت محتمل خواهد بود. به همین دلیل و به جهت جلوگیری از به هم ریختگی نظم بازار، مجددا راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌دهیم.

از بازرگانان و واردکنندگان تقاضا داریم به جهت اطلاع مصرف‌کنندگان در خصوص انتخاب گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه برندهای مذکور، با اطلاع‌رسانی همه‌جانبه در وب‌سایت‌ها و کلیه بسترهای ارتباطی خود و همچنین نصب برچسب روش صحیح شماره‌گیریِ سرشماره‌های اضطراری روی جعبه محصولات، آگاهی لازم و حق انتخاب در این خصوص را در اختیار  مصرف‌کنندگان قرار دهند.

از ذی‌نفعان دولتی علی‌الخصوص وزارت ارتباطات و مسوول اجرایی آن یعنی سازمان تنظیم مقررات رادیویی درخواست داریم ضمن دریافت تعهد اطلاع‌رسانی مذکور در بند بالا و به جهت دادن حق انتخاب به مصرف‌کنندگان برای خرید این نوع کالاها که بعضاً به دلیل مشخصات فنی و قیمت‌­های مناسب مورد اقبال مصرف‌کننده ایرانی بوده است، با پذیرش ارائه مهلت سه ماهه به واردکنندگان موبایل به منظور ترخیص کالاهای دپوشده در گمرکات اجرایی کشور و همچنین کالاهای در راه ایشان موافقت کنند.

از کمیته راهبری طرح رجیستری که ذیل ریاست سازمان تنظیم مقررات قرار دارد تقاضا داریم به‌منظور رفع مشکل فوق، از اپراتورهای تلفن همراه درخواست کند تا راه‌حل مناسبی جهت انتقال تماس‌­های ضروری به مراکز پلیس ۱۱۰، آتش‌نشانی ۱۱۵ و اورژانس ۱۲۵ طراحی و ارائه کند. همچنین، این کمیته از سامانه همتا درخواست کند تا روش صحیح شماره­‌گیری با سرشماره­‌های مذکور را به دارندگان این گوشی‌­ها پیامک کنند.

در پایان امیدواریم بر اساس پیشنهادات بالا، همه ذی‌نفعان با اجماع بر یک تصمیم عملیاتی صحیح، ضمن حفظ حقوق مصرف‌کنندگان، آرامش و ثبات بازار را نیز رقم زنند و همچنان مصرف‌کنندگان بتوانند بدون کمبود کالا در بازار و به قیمت‌­های مناسب، محصولات مورد نظر خود را با حق انتخاب کامل تهیه کند.
کد مطلب: 65656
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
انتخابی در کار نیست ، در حال حاضر برخی برندهایی که قیمت پایینی هم دارند ، مطلقا امکان نصب هرگونه وی پی ان‌ را از کاربر می گیرد ، و لذا دست اندرکاران گوشی موبایل می دانند اینگونه ممنوعیت ها علاوه بر سود اقتصادی عده ای سودجو در راستای سایر خواسته های خلاف قانون هم نیز هست ، حال این گونه تصمیم گیری ها به کجا ختم می شود ، سودجویی های برخی از آقازاده ها بجایی رسیده که همه چیز را فقط و فقط برای خود می خواهند ، از سودجویی اقتصادی تا آزاد اندیشی و دسترسی مطلق خاص به اطلاعات ، مصداقش هم شروع تبلیغات فروش ابزار ماهواره ای اینترنت در فضای مجازی ست که خود گویای آنست که فقط عده ای خاص توان مالی تهیه این ابزار را دارند و در کنار آن نفوذ کسب مجوز هم‌دارند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام