کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عکس روز ناسا

کهکشان NGC 7814: کلاه مکزیکی کوچک همراه با ابرنواختر

سايت خبری ايتنا , 17 مرداد 1400 ساعت 18:40

ایتنا - کهکشان NGC 7814 نزدیک به ۴۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و مشاهدات نشان می‌دهند حدود ۶۰ هزار سال نوری نیز پهنا دارد. در واقع همین امر باعث می‌شود تا کهکشان کلاه مکزیکی کوچک، با همان حد و اندازه یا مقیاس نسبی خود به نظر برسد؛ چرا که از کهکشان کلاه مکزیکی دورتر است و ضعیف‌تر به چشم می‌آید.


اگر تلسکوپ‌تان را به سمت صورت فلکی پگاسوس نشانه بگیرید، می‌توانید این گستره وسیع از ستارگان راه شیری و کهکشان‌های دوردست را پیدا کنید. کهکشان NGC 7814 در مرکز یک منظره زیبا قرار دارد که تقریباً ماه کامل آن را می‌پوشاند. این کهکشان گاهی اوقات، به دلیل شباهتی که به شیء فضایی معروف M104 یا کهکشان کلاه مکزیکی دارد، کهکشان «کلاه مکزیکی کوچک» نیز نامیده می‌شود. هر دوی این کهکشان‌ها، از نوع کهکشان‌های مارپیچی هستند و هر دو هاله‌های وسیع و برجستگی‌هایی مرکزی دارند که توسط دیسک نازکی با خطوط نازک‌تر، برش خورده‌اند.
 
در حقیقت، کهکشان NGC 7814 نزدیک به ۴۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و مشاهدات نشان می‌دهند حدود ۶۰ هزار سال نوری نیز پهنا دارد. در واقع همین امر باعث می‌شود تا کهکشان کلاه مکزیکی کوچک، با همان حد و اندازه یا مقیاس نسبی خود به نظر برسد؛ چرا که از کهکشان کلاه مکزیکی دورتر است و ضعیف‌تر به چشم می‌آید.
 



در این نمای تلسکوپی که در ماه جاری میلادی تهیه شده، کهکشان NGC 7814 میزبان یک ابرنواختر تازه‌کشف‌شده است که بلافاصله در سمت چپ هسته کهکشان به یک نیروی مسلط تبدیل گشته است. این انفجار ستاره‌ای که SN 2021rhu نام گرفته، به عنوان یک ابرنواختر از نوع Ia شناسایی شده و گفته می‌شود که برای اندازه‌گیری مقیاس طولی جهان بسیار مفید است.


کد مطلب: 65635

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65635/کهکشان-ngc-7814-کلاه-مکزیکی-کوچک-همراه-ابرنواختر

ايتنا
  https://www.itna.ir