کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عکس روز ناسا

مرز فضا

سايت خبری ايتنا , 16 مرداد 1400 ساعت 21:53

ایتنا - این عکس برگزیده که از یک کابین خلبان در هنگام پرواز در ارتفاع ۱۰ کیلومتری (۳۳ هزار فوت) در قلمرو هوانوردی استراتوسفر گرفته شده، ابرهای شفاف و شفق قطبی را در زیر آسمان پرستاره در بر گرفته و به سمت افق سیاره زمین و لبه فضا نشان می‌دهد.


فضا از کجا شروع می‌شود؟ از کجا به بعد را فضا می‌نامند؟ برخی می‌گویند اگر منظور پروازهای فضایی باشد، فضا از خط کارمان (Karman line) شروع می‌شود که در حال حاضر به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین اطلاق می‌گردد. دیگران نیز یک خط ۸۰ کیلومتری بالاتر از میانگین سطح دریا قرار می‌دهند و از آنجا به بعد را فضا می‌نامند. اما هیچ مرز فیزیکی روشن یا مشخصی وجود ندارد که پایان اتمسفر و آغاز فضا را نشان دهد.
 
در واقع، خط کارمان خودش هم در نزدیکی فضای بینابینی میان مزوفر (mesophere) بالایی و ترموسفر (thermosphere) پایینی واقع شده است. ابرهای تابشی شبانه یا شب تاب ها، ظواهر تابستانی با عرض جغرافیایی زیاد هستند که در ارتفاعات نزدیک به بالای مزوفر و تا حدود ۱۰۰ کیلومتر تشکیل می‌شوند و به عنوان «ابرهای مزوفری قطبی» نیز شناخته می‌شوند. نوارهای شفق قطبی حاصل از نورهای شمالی (و جنوبی) ناشی از ذرات پرانرژی موجود در اتمسفر که اتم ها را نیز برانگیخته می‌سازند، می‌توانند از ۸۰ کیلومتر هم فراتر رفته و تا بیش از ۶۰۰ کیلومتر ارتفاع داشته باشند.
 


کد مطلب: 65617

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65617/مرز-فضا

ايتنا
  https://www.itna.ir