کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحقیقات علمی نشان دادند:

خودروهای برقی، گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتری منتشر می‌کنند

سايت خبری ايتنا , 9 مرداد 1400 ساعت 17:43

ایتنا- پژوهشی که به تازگی منتشر شده است ثابت کرده است که میزان گازهای گلخانه‌ای منتشر شده از یک خودروی برقی در طول عمر خود نسبت به خودروی بنزینی بسیار کمتر است.


پژوهشی که به تازگی منتشر شده است ثابت کرده است که میزان گازهای گلخانه‌ای منتشر شده از یک خودروی برقی در طول عمر خود نسبت به خودروی بنزینی بسیار کمتر است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول حیات خودروهای برقی این روزها مورد مناقشه بسیاری از دولت‌ها است و پژوهش جدیدی که در این راستا اخیرا به چاپ رسیده است می‌تواند تا حد زیادی بسیاری از این گفتگوها را جهت دهی کند.
 
در این پژوهش آمده است که خودروهای برقی از همان ابتدای ساخت تا اخرین مرحله چرخه حیات خود گازهای گلخانه‌ای به مراتب کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید می‌کنند. در این تحقیق اشاره شده است که نتیجه به دست آمده در سراسر جهان و حتی کشورهایی نظیر چین و هند که برق مورد نیاز آنها را از زغال سنگ تولید می‌کنند نیز صادق است.
 
این یافته‌ها مهر بطلانی بر گفته‌های آن دسته از صنایع خودروسازی هستند که هنوز معتقدند خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی برتری خاصی برای طبیعت و محیط زیست ندارند. این پژوهش در زمانی منتشر شده است که دولت‌ها سعی دارند سیاست‌های زیست محیطی خود را مطابق با معاهده پاریس تنظیم کنند.
 

 
 
 در این معاهده که در سال 2015 منعقد شد، 143 کشور از قبیل ایالات متحده متعهد شدند که با سیاست گذاری هایی به نعف طبیعت درجه حرارت جهانی را 2 درجه سانتی گراد کاهش بدهند. ایالت‌های واشنگتن و کالیفرنیا برای رسیدن به این هدف طرح ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی در سال‌های 2030 و 2035 را به تصویب رساندند.
 
این پژوهش که توسط شورای بین المللی حمل و نقل پاک  یا به اختصار ICCT انجام شده است چرخه کلی خودروهای برقی و بنزینی از زمان استخراج مواد اولیه تا تولید و اسقاط نهایی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. محققان میزان گازهای گلخانه‌ای منتشر شده از این دو نوع خودرو را در کشورهای آمریکا، امارات متحده، چین و هند که سرجمع 70 درصد از فروش خودروهای جدید جهان را به خود اختصاص داده اند، اندازه گیری کردند.
 
در این گزارش آمده است که انتشار گازهای گلخانه‌ای یک خودروی برقی در اندازه متوسط در اروپا بین 66 تا 69 درصد کمتر از خودروهای بنزینی در این دسته بندی است. در آمریکا این رقم به 60 تا 68 درصد و در چین به 37 تا 45 درصد می‌رسد. در هندوستان نیز میزان گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در تمام طول عمر خودروهای برقی 19 تا 34 درصد کمتر از نمونه بنزینی آن است.
 
شایان ذکر است که محققان میزان عمر مفید خودروها را 18 سال در نظر گرفته اند. آنها همچنین معتقدند که شکاف میان آمار به دست آمده نشان دهنده مشخص نبودن چگونگی ترکیب انرژی در هر چهار کشور است که خود این امر نیز به سیاست آینده دولت‌های آنها برمی گردد.


کد مطلب: 65562

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65562/خودروهای-برقی-گازهای-گلخانه-ای-بسیار-کمتری-منتشر-می-کنند

ايتنا
  https://www.itna.ir