۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۳

سهم زبان فارسی در وب به ۳.۴ درصد رسید

ایتنا - دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با انتشار توییتی، از افزایش سهم زبان فارسی در محتوای وب خبر داده و اعلام کرده که محتواهای فارسی‌زبان حالا ۳/۴% کل محتوای وب را تشکیل می‌دهند.
سهم زبان فارسی در وب به ۳.۴ درصد رسید

گرچه بیش از 7 هزار زبان زنده در جهان وجود دارد اما تنها از چند موارد بخصوص و اندکی از آنها رسماً در اینترنت استفاده می‌شوند. سایر زبان‌ها در کمتر از 0/1٪ از وبسایت‌ها استفاده شده‌اند. اگر تمام زبان‌ها را هم در نظر بگیریم باز به مجموع 100٪ نمی‌رسیم چون برخی از وبسایت‌ها محتوای چند زبانی دارند.

به گزارش ایتنا از تسنیم، تلاش برای استفاده از زبان فارسی در فضای مجازی گرچه از سال 1380 و با طراحی برنامه‌ای با عنوان توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای از سوی دبیرخانه شورای عالی اطلاع ‌رسانی با تعریف زیر پروژه‌هایی از جمله مقوله فونت، ویراستاری و ویرایش، دادگان معنایی، دادگان نحوی و همچنین اسکن کردن دیجیتالی محتوا به ‌گونه ‌ای که از طریق موتورهای جستجو قابل رصد و جستجو باشد و خطایاب املایی فارسی و غیره مورد توجه قرار گرفت اما تلاش برای رشد روز افزون آن و همزمان با توجه ویژه تر به شبکه ملی اطلاعات بیشتر شد. تلاش‌ها با تشویق تولید کنندگان و مراکز تولید محتوا به تولید و‌ ترویج محتوای فارسی در فضای وب وارد مرحله ای تازه شد به گونه ای که بیشتر تولید کنندگان زبان فارسی را برای تولیدات خود برگزیده و به جهانیان عرضه کردند.

«رضا باقری اصل»، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در توییتر خود ضمن اعلام این موضوع که زبان فارسی حالا در جایگاه پنجم در بین زبان‌های موجود در وب قرار گرفته است بیان داشت: سهم زبان فارسی از محتوای وب به 3.4% رسید. زبان فارسی بعد از انگلیسی، روسی، ترکیش، اسپانیولی در جایگاه 5 ام قرار گرفت. در ابتدای سال 2014 (دی‌ماه 1392) تنها 0.8 % و در جایگاه 14ام بود.

 

او در ادامه تصویری مرتبط با این موضوع را هم ضمیمه توییت کرده که در آن می‌توان آمار و ارقام مرتبط با سایر زبان‌ها را هم مشاهده کرد. این آمار توسط وبسایت W3Techs تهیه شده که مرجعی معتبر برای تحقیقات سطح وب جهانی به شمار می‌آید.

 


محتوای فارسی در وب، به لطف افزایش سرعت و ضریب نفوذ اینترنت در کشور طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده که تا کنون اثرات مطلوبی را از خود به جای گذاشته است. هر چند می‌توان گفت که هنوز از نظر کیفی، ممکن است با بعضی کشورها فاصله زیادی داشته باشیم.

جهرمی در تیرماه 97 گفته بود که این سهم باید با دو برابر شدن به 4 درصد برسد که در حال حاضر نزدیک به این آمار شده است؛ اما چندان دور از ذهن برای زبان فارسی نیست؛ افزایش استفاده کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی و افزایش تولید محتوای فارسی دز این شبکه‌ها می‌تواند این آمار را در سال‌های آتی بیشتر کند.

در نهایت گفتنی است که به قطع و یقین آمار دقیقی برای اندازه‌گیری سهم زبان‌های مختلف در تولید محتوای اینترنت وجود ندارد و آنچه تحت عنوان سهمیه‌بندی زبان‌های مختلف در تولید محتوا اعلام می‌شود، برای نتیجه‌گیری قطعی و تعیین سهم زبان فارسی کافی نیست.
کد مطلب: 65511
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام