۰
plusresetminus
دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۷

تهیه اولین نقشه از حباب بادی خورشیدی که از زمین محافظت می‌کند

ایتنا - کشف روبان IBEX که حتی با تلسکوپ هم قابل مشاهده نیست، یکی از نخستین تلاش‌های دانشمندان برای درک بیشتر ماهیت هلیوسفر بوده است؛ یعنی سپری حباب‌مانند که از بادهای خورشیدی تشکیل شده است.
تهیه اولین نقشه از حباب بادی خورشیدی که از زمین محافظت می‌کند
در سال ۲۰۰۹، ستاره‌شناسان با استفاده از ابزار ناسا موسوم به Interstellar Boundary Boundary Explorer (به اختصار IBEX)، یک ساختار روبان‌مانند و عجیب مشاهده کردند که در حد فاصل منظومه شمسی و فضای میان‌ستاره‌ای می‌رقصید.
 
کشف روبان IBEX که حتی با تلسکوپ هم قابل مشاهده نیست، یکی از نخستین تلاش‌های دانشمندان برای درک بیشتر ماهیت هلیوسفر بوده است؛ یعنی سپری حباب‌مانند که از بادهای خورشیدی تشکیل شده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، یک مطالعه جدید تمام مرز این سپر را ترسیم می‌کند و از داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌توان برای آغاز دوره جدیدی از اکتشافات مربوط به هلیوفیزیک استفاده کرد.
 
دانیل ریزنفلد (دانشمند ارشد آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس در نیومکزیکو و نویسنده اصلی این تحقیق) می‌گوید: «بیشتر ابزارهایی که ذرات را در فضا تشخیص می‌دهند ذرات باردار را نیز تشخیص می‌دهند؛ اما IBEX بی‌نظیر است».
 
در واقع IBEX اتمهای خنثی و پرانرژی یا ENA (یعنی یونهایی را که در ابتدا از خورشید می‌آیند اما با الکترونهای میان‌ستاره‌ای برخورد می‌کنند)، شناسایی می‌نماید. این اتم ها را می‌توان در همه‌جای فضا یافت و مشاهده شارهای ENA در طول زمان می‌تواند ابزاری قدرتمند برای تصویربرداری باشد.
 
پس آن روبان اسرارآمیز دقیقاً چه چیزی است؟ دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که آنچه مشاهده می‌کنند، مجموعه عظیمی از ENA است که آسمان شب را روشن می‌کند.
 
محققان با استفاده از داده‌هایی که IBEX درباره ENA و در طول دوره ۱۱ ساله گردآوری کرده و همینطور زمان میان تغییرات در میدان مغناطیسی خورشید، نقشه‌ای سه‌بعدی از کل هلیوسفر تهیه کردند که به گفته رایزنفلد زمین و سیارات دیگر را در برابر تشعشعات مضر محافظت می‌کند .
 
او می‌گوید: «زمین توسط پرتوهای کیهانی بمباران می‌شود». این اشعه می‌توانند روی هواپیماهایی که در نزدیکی قطب‌ها پرواز می‌کنند و اغلب در سفرهای بین اروپا یا آسیا و ایالات متحده، تأثیر بگذارند».
 
نیکولای پوگورلوف (استاد علوم فضایی در دانشگاه آلاباما) می‌گوید: «بسیاری از مدل‌های فیزیکی که اکنون در حال توسعه هستند، بر اساس کشفیات مأموریت IBEX پایه‌گذاری شده‌اند؛ این صرفاً یک آزمایش نیست و برای اهداف واقعی مورد استفاده قرار خواهند گرفت».
کد مطلب: 65510
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام