۰
plusresetminus
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۳

بهبود خدمات پس از فروش موبایل واره‌ها پس از اجرای طرح رجیستری

ایتنا - دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفت: اجرای طرح رجیستری برای تبلت‌ها و سایر موبایل‌واره‌ها، موجب تغییر قیمت این کالا‌ها نمی‌شود، اما خدمات پس از فروش آن‌ها را بهبود خواهد داد.
بهبود خدمات پس از فروش موبایل واره‌ها پس از اجرای طرح رجیستری

امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اجرای مرحله دوم طرح رجیستری برای سایر وسایل دارای سیم‌کارت‌(موبایل‌واره‌ها) گفت: چند روزی است که فاز اول و دوم اجرای این طرح برای ساعت‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های متفرقه دارای سیم‌کارت‌، اجرایی شده است و فاز سوم آن که مربوط به تبلت‌ها می‌شود، اوایل مردادماه اجرایی خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار تبلت سالانه به 2 الی 2.4 میلیون دستگاه جدید نیاز دارد که ارزش آن حدود 300 میلیون دلار ارزیابی می‌شود.

اسحاقی در خصوص همکاری دستگاه‌های مختلف برای اجرای طرح رجیستری موبایل‌واره‌ها، گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور تمامی دستگاه‌های ذی‌صلاح در حوزه طرح رجیستری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد که خوشبختانه در این جلسه تمامی مشکلات اجرایی این طرح بررسی و برای حل آن‌ها تصمیم‌گیری شد.

همکاری دستگاه‌ها برای اجرای بهتر مرحله دوم طرح رجیستری
وی افزود: اخیراً با همکاری وزارت صمت یکی از گره‌های مهم در عرصه واردات قانونی تبلت برطرف شد. چرا که پیش از این تنها افرادی می‌توانستند ثبت سفارش تبلت کنند که سابقه واردات این کالا را داشته باشند. این مسئله به علت اینکه 95 درصد از بازار تبلت سهم قاچاق است منطقی نبوده و به طور کلی رقابت در واردات قانونی تبلت را از بین می‌برد. اما با تغییرات اعمال شده واردکنندگان جدید نیز می‌توانند برای واردات تبلت اقدام به ثبت سفارش کنند.

اسحاقی با اشاره به مسئله تخصیص ارز برای واردات تبلت ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 100 میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات تبلت صورت گرفته است که بانک مرکزی به بازرگانان قول داده تا ارز لازم برای واردات این سفارش‌ها در زمان مناسب تخصیص یابد. اگر فرآیند تخصیص ارز به طور منظم ادامه یابد تا 3 هفته آینده تعداد زیادی تبلت وارد کشور خواهد شد و دیگر نگرانی‌ در خصوص کسری این کالا وجود ندارد.

اجرای طرح رجیستری قیمت تبلت‌ها را افزایش نخواهد داد
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان این که ادعای افزایش قیمت پس از اجرای طرح رجیستری نادرست است، گفت: اگر فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز تا هفته آینده به صورت عادی انجام شود، مشکلی از بابت گران شدن کالا نخواهیم داشت. چرا که ارز کالای قاچاق از بازار آزاد 25 هزار تومان و ارز تخصیص یافته به کالای وارداتی قانونی حدود 22 هزار تومان است و این موضوع موجب رقابت پذیر شدن بازار تبلت خواهد شد و افزایش قیمتی هم رخ نخواهد داد.

اسحاقی افزود: همچنین تجهیزات وارداتی مانند تبلت بر اساس قوانین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان دارای یک ضابطه و حاشیه سود مشخص است و به دلیل فراهم بودن امکان رصد این بازار، احتمال افزایش قیمت تنها با افزایش نرخ دلار امکان پذیر خواهد بود.

به خطر افتادن سلامتی مردم با استفاده از تبلت قاچاق
وی با اشاره به مزایای طرح رجیستری برای مردم اظهار داشت: هر کالای الکترونیکی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، اثرات مخرب و مضر آن پایش نشده و آزمایش‌های لازم در مورد میزان پرتو‌های آن‌ها انجام نمی‌شود و سلامت مردم خصوصاً کودکان، افراد مسن و زنان باردار به خطر می‌افتد. اما در صورت اجرای طرج رجیستری انجام آزمایشات برای میزان اشعه تجهیزات ضروری خواهد بود.

لزوم ارائه خدمات پس از فروش برای تبلت‌های وارداتی
اسحاقی ادامه داد: همچنین شرکت واردکننده تبلت باید 18 ماه خدمات پس از فروش به مشتری ارائه دهند که این موضوع در خصوص کالای قاچاق اتفاق نخواهد افتاد. به عبارت دیگر اجرای طرح رجیستری با الزامی کردن ارائه گارانتی معتبر به مشتری، نفع مردم را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص افزایش تعداد تقاضای شرکت‌ها برای واردات تبلت و موبایل گفت: در حال حاضر حدود 200 شرکت در عرصه واردات تبلت فعالیت می‌کنند که تعداد آنان روز به روز در حال افزایش است. نتیجه این موضوع افزایش رقابت در بین فعالان قانونی شناسنامه‌دار خواهد بود که نه تنها قیمت کالا را کنترل خواهد کرد بلکه موجب اشتغال‌زایی در عرصه تجارت خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پایان با بیان این که اجرای طرح رجیستری یک اقدام برد – برد برای مردم و دولت است، گفت: جدای از آن که مردم از خدمات بهتری برخوردار خواهند شد، درآمدهای دولت نیز افزایش خواهد یافت و منابع ارزی کشور  نیز به صورت مدیریت شده برای واردات تخصیص خواهد یافت.
کد مطلب: 65423
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام