۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۵

نماینده مجلس: نگفتیم اینستاگرام بلافاصله مسدود می‌شود

ایتنا - گروهی از نمایندگان همچنان پیگیر تصویب این طرح جنجالی هستند که طی روزهای گذشته انتقادهای گسترده‌ای از آن مطرح شده است. بر اساس این طرح همه سرویس‌های مشهور خارجی و پیام‌رسان‌ها برای فعالیت در کشور باید مجوز دریافت کنند و در غیر این صورت فیلتر می‌شوند.
نماینده مجلس: نگفتیم اینستاگرام بلافاصله مسدود می‌شود
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «ما در این طرح عنوان کرده‌ایم که هیچ‌یک از کاربران برای فعالیت در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی محدودیت ندارند. ما نگفتیم که به‌ عنوان مثال، اینستاگرام بلافاصله مسدود می‌شود. ما بازه زمانی تعریف کرده و شرایط را هم اعلام کرده‌ایم.»

نوشت: «بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» و همچنین رای‌گیری برای بررسی آن در چارچوب اصل ۸۵ قانون اساسی به‌ طور موقت از دستور کار روز گذشته صحن علنی مجلس شورای اسلامی خارج شد اما گفته می‌شود قرار است به‌زودی بار دیگر به دستور کار مجلس بازگردد. گروهی از نمایندگان همچنان پیگیر تصویب این طرح جنجالی هستند که طی روزهای گذشته انتقادهای گسترده‌ای از آن مطرح شده است. بر اساس این طرح همه سرویس‌های مشهور خارجی و پیام‌رسان‌ها برای فعالیت در کشور باید مجوز دریافت کنند و در غیر این صورت فیلتر می‌شوند.

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موکول‌شدن بررسی طرح در صحن علنی به بعد از تعطیلات مجلس خبر داده است. نماینده مردم فردوس و طبس در پاسخ به این پرسش که بعد از تعطیلات مجلس، چه زمانی را برای رأی‌گیری در مورد بررسی این طرح در چارچوب اصل ۸۵ و همچنین بررسی خود طرح در صحن علنی پیش‌بینی می‌کنید، زمان مشخصی را اعلام نمی‌کند و می‌گوید: «اکنون پیش‌بینی خاصی در این مورد ندارم اما فکر می‌کنم که بعد از تعطیلات مجلس، در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.»

بر اساس برنامه چاپی مجلس، روز گذشته قرار بود درخواست گروهی ۴۰ نفره از نمایندگان برای تصویب و بررسی این طرح مجلس برای اینترنت بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود. این اصل به نمایندگان اجازه می‌دهد به جای بررسی در صحن علنی، طرح مد نظر خود را در کمیسیون و پشت درهای بسته تصویب و به‌ صورت آزمایشی اجرا کنند.
در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند، به‌ صورت آزمایشی اجرا می‌شود. قوانینی وجود دارند که به همین صورت ۷ سال است به‌ صورت آزمایشی در حال اجرا هستند و تقریبا دائمی شده‌اند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اما در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری که چرا طراحان اصرار دارند این طرح در چارچوب اصل ۸۵ بررسی شود، می‌گوید: «از آنجا که حجم بسیار بالایی از مسائل اقتصادی، معیشت، مسکن و فرهنگی در مجلس مطرح می‌شود، نمایندگان نمی‌توانند به‌ طور همزمان به همه این مسائل در صحن علنی بپردازند.»
نماینده فردوس و طبس نتیجه می‌گیرد که «برای این که بتوانیم به مسائل مهم و اولویت‌دار به‌ صورت کارشناسی و تخصصی بپردازیم، به نمایندگان اختیار داده شده است که در قالب اصل ۸۵ طرح را به‌ صورت تخصصی‌تر و با سرعت بیشتر در کمیسیون بررسی کنند.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی می‌افزاید: «البته از آنجا که ممکن است قانون دارای اشکالاتی باشد، آن را به‌ صورت آزمایشی مثلا به‌ مدت ۳ یا ۵ سال اجرا می‌کنیم تا با هدف ارتقای قانون، نقاط قوت و ضعف آن، احصا شود.»
 
می‌خواهیم سامان بدهیم
نصیرایی در بخشی از این گفت‌وگوی مفصل با اشاره به این که کلیت حرف ما در طرح روشن است، ادامه می‌دهد: «ما در حوزه فضای مجازی با فقر شدید قانونگذاری و ضابطه‌مندی مواجه هستیم.»
سخنگوی کمیسیون فرهنگی معتقد است که «در هیچ‌یک از کشورهای دنیا، چنین وضعیت نابسامانی را که ما در حوزه فضای مجازی با آن روبه‌رو هستیم، مشاهده نمی‌کنیم.»

نماینده فردوس و طبس می‌گوید: «در کنار محاسنی که فضای مجازی به لحاظ زندگی مناسب برای مردم و پیشرفت‌های گوناگون در ابعاد علمی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای همگان به همراه دارد، در عین حال آسیب‌های جدی و فراوانی را هم ایجاد کرده است.»

نصیرایی با تأکید بر این که مطالبه برای ساماندهی این فضا در مقایسه با قبل بسیار بیشتر شده است، تصریح می‌کند که «نیاز به چارچوب، قانون و ضابطه‌مندشدن این فضا به‌شدت احساس می‌شود و کمیسیون فرهنگی هم بنا بر رسالت و وظیفه خود، رسیدگی به این حوزه را در اولویت قرار داده است.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی پرداختن به این موضوع را یکی از افتخارات مجلس انقلابی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «ما این موضوع را یک اولویت ‌دانسته و بر خود لازم می‌دانستیم که به‌ طور جدی به آن بپردازیم.»
نصیرایی در پاسخ به این سؤال که چگونه در شرایط تحریم، تاسیس نمایندگی برای یک شرکت آمریکایی مانند فیسبوک که مالک اینستاگرام است، با فرض پذیرش قانون ما در ایران امکان‌پذیر است، می‌گوید: «ما در این طرح عنوان کرده‌ایم که هیچ‌یک از کاربران برای فعالیت در پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی محدودیت ندارند. ما نگفتیم که به‌ عنوان مثال، اینستاگرام بلافاصله مسدود می‌شود. ما بازه زمانی تعریف کرده و شرایط را هم اعلام کرده‌ایم.»

سخنگوی کمیسیون فرهنگی درباره این که عده‌ای از پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام امرار معاش می‌کنند، می‌گوید: «با این حال نمی‌توان چشم به ناهنجاری‌ها و فسادهایی هم که در این فضا شاهدیم ببندیم. بنابراین ایجاد چارچوب و قانونمند کردن آن، امری عقلایی است.»

منبع: روزنامه همشهری
کد مطلب: 65380
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
برادران عزیز ، برق نداریم ، آب نداریم ، واکسن نداریم ، خورد و خوراک هم که هزار ماشااله از گرانی با نداشتنش فرقی ندارد ، مسکن و سقف بالای سر هم که همه میدانند ، بهداشت و درمان هم اگر سری به مراکز درمانی بزنید حال و روز خوشی ندارد ، حالا مردم ماندند و چند شبکه اجتماعی برای گپ و گفت و درد دل ، که با توجه به نیازهای اساسی حیاتی که اولویت دارند ، اینترنت و شبکه های اجتماعی در اولویت آخر هستند ، اما انگاری ، آب و برق و واکسن و خورد و خوراک و مسکن که باید در اولویت اول باشد اصلا برای نمایندگان محترم چندان دغدغه ای نیست ، همین درد دل های اینترنتی را هم‌ ببندید ، به نظر شما چه خواهد شد ؟ اگر جلوی اشک را بگیریم ، بغض شده و میترکد ، منفجر می شود ، خود دانید از ما که گذشت ، پیر شدیم ، ریش سفید و کمر خم شد ، از قدیم گفتن آنچه جوان‌در آینه بیند ، پیر در خشت خام بیند ، هنوز صدای گلوله و انفجارهای جبهه توی گوشمان است ، جنگیدیم ، اما هرگز فکر نمی کردیم روزگار را اینچنین‌ ببینیم .
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام