۰
plusresetminus
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۷
عکس روز ناسا

سحابی شکارچی از نگاه تلسکوپ فضایی هابل

ایتنا - عکس برگزیده امروز، در زمره پروضوح‌ترین تصاویری است که تاکنون از سحابی شکارچی گرفته شده است. این تصویر با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل تهیه شده است.
سحابی شکارچی از نگاه تلسکوپ فضایی هابل
شاید بتوان گفت تنها چند چشم‌انداز کیهانی هستند که مثل سحابی شکارچی به دلیل زیبایی فوق‌العاده، قوّه تخیل آدمی را به هیجان می­‌آورند و به تحرک وا می‌دارند. گاز درخشان در سحابی شکارچی (Orion Nebula که با نام علمی M42 نیز شناخته می‌شود)، ستاره‌های جوان و داغ واقع در لبه ابر مولکولی میان‌ستاره‌ای بزرگی را که تنها ۱۵۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد، احاطه کرده است.

این ابر غول‌پیکر کیهانی، به این دلیل که نزدیکترین و یکی از بزرگترین مناطق ستاره‌ساز یا تشکیل‌دهنده ستاره است، فرصت بی‌نظیری برای بررسی نحوه تولد ستاره‌ها در اختیار دانشمندان قرار داده است. اما یک دلیل دیگر هم وجود دارد و آن اینکه ستاره‌های پرانرژی این سحابی، ابرهای مملو از گاز و غبارآلود را از میان برده‌اند تا بتوانیم از دیدن آن لذت ببریم؛ چرا که در غیر این صورت، دید ما تا حد بسیار زیادی تار یا مسدود می‌شد. ولی به یمن این شرایط، می­‌توانیم از روی زمین شاهد نمایی نزدیک از مراحل مداوم تولد و تکامل ستارگان در این سحابی باشیم.

عکس برگزیده امروز، در زمره پروضوح‌ترین تصاویری است که تاکنون از سحابی شکارچی گرفته شده است. این تصویر با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل تهیه شده است. لازم به ذکر است که طول این سحابی نزدیک به ۴۰ سال نوری است و در همان بازوی مارپیچی در کهکشان راه شیری واقع شده که منظومه شمسی نیز در آن قرار دارد.
 
کد مطلب: 65364
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام