۰
plusresetminus
شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۸

لزوم آموزش امنیت سایبری به کودکان

ایتنا - اکنون بیش از هر زمان دیگر، ما اهمیت ایمنی را چه به صورت آنلاین و چه در دنیای واقعی درک می‌کنیم. شیوع ویروس کرونا میلیون‌ها خانواده را از سراسر جهان وادار کرده است فاصله اجتماعی را اتخاذ کرده و به دستگاه‌های مجهز به اینترنت برای برقراری ارتباط با دنیای خارج، دوستان و خانواده اعتماد کنند.
لزوم آموزش امنیت سایبری به کودکان


اکنون بیش از هر زمان دیگر، ما اهمیت ایمنی را چه به صورت آنلاین و چه در دنیای واقعی درک می‌کنیم. شیوع ویروس کرونا میلیون‌ها خانواده را از سراسر جهان وادار کرده است فاصله اجتماعی را اتخاذ کرده و به دستگاه‌های مجهز به اینترنت برای برقراری ارتباط با دنیای خارج، دوستان و خانواده اعتماد کنند.

با بسته شدن مدارس برای باقیمانده فصل مدرسه، دانش آموزان به کلاس‌های آنلاین و سایر وسایل ارتباطی با همکلاسی‌های خود روی آورده‌اند. فقط والدین نیستند که باید از محیط خانه و فضای تهدید با کار جدید سازگار شوند.

اینترنت می‌تواند طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های سرگرم کننده و مطالب آموزشی را برای کودکان فراهم کند اما، همانطور که بچه‌ها از والدین خود در مهارت‌های فنی پیشی می‌گیرند، پروفایل دیجیتالی آنها به راحتی می‌تواند هدف مجرمان سایبری قرار گیرد.

فاصله سنی برای امنیت سایبری؟
یادگیری اصول بهداشت سایبری نباید محدودیت سنی داشته باشد. در حالی که نظارت بر برنامه‌ها و بازی‌های کودک نوپای خود را کنترل می‌کنید، ممکن است دشوار باشد که نوجوانان و فعالیت آنلاین آنها را تحت نظر داشته باشید.

داده‌ها نشان می‌دهد که از هر پنج کودک سه نفر از دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت در خانه‌های خود استفاده می‌کنند و تخمین زده می‌شود که کودکان بین 8 تا 18 سال حدود 45 ساعت در هفته را به صورت آنلاین می‌گذرانند - اعدادی که به احتمال زیاد در هنگام ماندن در خانه افزایش یافته‌اند.

قبل از ارسال، دو بار فکر کنید
ما در دوره رسانه‌های اجتماعی زندگی می‌کنیم، جایی که بزرگسالان و کودکان فعالیت‌های روزمره، پسندیدن و دوست نداشتن، نظرات، عکس‌های سلفی و فیلم‌های روزانه خود را ارسال می‌کنند.

ارسال یا به اشتراک گذاری آنلاین مطالب ممکن است برای جوان شما بی ضرر به نظر برسد. با این حال، شما باید شروع به توضیح چگونگی کار دنیای دیجیتال کنید. به یاد داشته باشید، یکبار که یک تصویر آنلاین است، برای همیشه آنلاین می‌ماند. به کودک یا نوجوان خود توصیه کنید که درمورد اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی محتاط باشد و تنظیمات نمایه آنها را تنظیم کنید تا فقط دوستانشان بتوانند نمایه آنها را مشاهده کنند.
 


'خطر غریبه‌ها'
محبوبیت آنلاین و لیست گسترده دوستان به ویژه برای نوجوانان تبدیل به یک علاقه جدید شده است. با این حال، دنیای دیجیتال همچنین می‎تواند ناشناس باشد، که اغلب توسط مجرمان اینترنتی که به عنوان یک فرد یا دوست قابل اعتماد ظاهر می‌شوند، مورد سو استفاده قرار می‌گیرد.

ضروری است که به کودک خود یاد دهید در هر ارتباط آنلاین با غریبه‌ها پرچم‌های قرمز را تشخیص دهد. اگرچه بهترین اقدام نادیده گرفتن درخواست پیام است، اما نمی‌توان از این مرحله چشم پوشی کرد. به آنها توصیه کنید در مورد کسانی که با آنها دوست می‌شوند محتاط باشند برخی از ریسک‌هایی که خود را در معرض آن‌ها قرار می‌دهند را کنار بگذارند.

مطالعه‌ای از مرکز ایمنی و آموزش سایبری نشان داد که 40٪ کودکان کلاس 4 الی 8 با افراد غریبه بصورت آنلاین صحبت کرده‌اند. حتی نگرانی بیشتر این است که، 53٪ شماره تلفن خود را ارائه دادند، 30٪ پیام کوتاه و 15٪ سعی کردند با فرد ناشناخته ملاقات کنند.

آزار و اذیت اینترنتی
آزار و اذیت اینترنتی می‌تواند تأثیرات جدی روانی بر کودک بگذارد. رایج‌ترین روش‌ها شامل ارسال نظرات متوسط ، شایعه پراکنی، تهدید و حتی جعل هویت شخصی با استفاده از یک حساب جعلی برای آسیب رساندن به اعتبار آنلاین است.

زورگویان شبکه‌های اجتماعی ویرانی‌هایی را به بار می‌آورند و کودک شما باید آنقدر احساس راحتی کند که در مورد فردی که ممکن است به صورت آنلاین او را آزار دهد با شما صحبت کند. به کودک خود کمک کنید تا مراقب روش خود باشد و بلافاصله مزاحمت‌ها را به سیستم عامل‌های آنلاین یا مقامات محلی گزارش دهید.

اشتراک بیش از حد و سرقت اینترنتی
فقط حساب‌های آنلاین نیست که فرزند شما باید نگران آن باشد. طبق گزارش  TransUnion، حدود 20٪ از کودکان 13 تا 18 ساله دارای کارت اعتباری هستند. اطمینان از اینکه آنها با مسئولیت‌پذیری خرید می‌کنند، فقط در وب سایت‌های معتبر می‌تواند آنها را از قربانی شدن سرقت هویت یا کلاهبرداری نجات دهد.

به نوجوانان توصیه کنید هنگام خرید آنلاین یا خریدهای بازی، اطلاعات کارت اعتباری را ذخیره نکنند. اگر به طور تصادفی، نوجوان شما به شماره تأمین اجتماعی خود دسترسی دارد، از او بخواهید که این اطلاعات قابل شناسایی شخصی را هرگز بصورت آنلاین ارائه نکند.

سرقت هویت کودک بازی نیست. طبق مطالعه سال 2017 که توسط Javelin Research انجام شد، بیش از 1 میلیون کودک هویت آنها به سرقت رفته و 66٪ از قربانیان زیر 8 سال بودند. هویت کودک برای کلاهبرداران سایبری جذابیت بیشتری دارد. چرا؟ این می‌تواند به مجرمان اجازه دهد خط اعتباری جدیدی را باز کنند که ممکن است سال‌ها بدون کنترل باقی بماند. تا زمانی که فرزند شما بزرگ شده است و می‌خواهد برای وام مدرسه درخواست کند یا یک آپارتمان اجاره کند، به دلیل آسیب دیده شدن اعتبار نمی‌تواند.
 


ایمن سازی حساب‌های آنلاین
بیشتر نوجوانان از قبل حساب ایمیل دارند و هنگام ثبت نام هیچ گونه راهنمایی والدین لازم نیست. از آنجا که باید از خطرات ایمیل‌های فیشینگ و اهمیت محافظت از اطلاعات شخصی خود آگاه باشید، کودک خود را تشویق کنید که روی پیوندهای مشکوک یا پیوست‌های باز شده از آدرس های ایمیل ناشناخته کلیک نکند.

شما نه تنها از اطلاعات خصوصی صاحب حساب محافظت می‌کنید، بلکه اطمینان می‌دهید که هیچ عملکرد مخربی بر دستگاهی که ممکن است سایر اعضای خانواده از آن استفاده کنند تأثیر نمی‌گذارد.

داشتن رمزهای عبور ایمن برای حساب‌های آنلاین بسیار مهم است. اکثر کودکان با انجام بازی‌های آنلاین و ایجاد حساب کاربری، به آنها امکان می‌دهند با بازیکنان دیگر تعامل داشته باشند. با این حال، خطرات نقض داده‌ها فقط به حساب‌های مالی محدود نمی‌شود و هر پایگاه داده کاربر برای سارقان اینترنتی مفید است.

به جوان خود دستور دهید که گذرواژه‌ها را بازیافت نکند و در صورت امکان روش احراز هویت دو عاملی را فعال کند.

محافظت از هویت آنلاین فرزند شما در دوران دیجیتال ضروری است و تبدیل شدن به یک خانواده با فکر دیجیتال کار سختی است. با این حال، منافع بلند مدت ارزش تلاش را دارد. دستگاه‌های خود را با جدیدترین راه حل امنیتی به روز نگه دارید و دانش خود را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا
کد مطلب: 65325
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام