کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توافق کشورهای G-7 برای تعریف استانداردهای جهان برای زباله‌های فضایی

سايت خبری ايتنا , 5 تير 1400 ساعت 1:19

ایتنا - زباله‌های فضایی برای جامعه فضایی بین‌المللی یک مشکل روزافزون است و بر پایه گزارش آژانس فضایی اروپا، تعداد بسیار زیادی از بقایای فضایی در اطراف زمین در حال گردش هستند.


کشورهای پیشتاز صنعتی توافق کرده‌اند که برای تضمین استفاده پایدار از فضا در آینده، مساله زباله‌های فضایی را در اولویت کار خود قرار دهند. این اعلامیه در اجلاس رهبران G-7 در روز یکشنبه ۱۳ ژوئن در محل این اجلاس صادر و از سوی نمایندگان صنعت بازرگانی فضا و کارشناسان مربوطه، به‌عنوان یک نقطه عطف مهم ارزیابی شده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، گفتنی است نمایندگانی از کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده، انگلیس و اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که بر توسعه استانداردهای مشترک برای عملیات پایدار و همچنین مدیریت و هماهنگی ترافیک فضایی متمرکز شوند. آنها همچنین از ملل دیگر خواستند تا از رهنمودهای بلندمدت سازمان ملل متحد در زمینه پایداری نیز پیروی کنند.
 
سیمونتا دی پیپو (مدیر دفتر امور فضاهای خارج از سازمان ملل) در بیانیه G-7 گفت: «برای تثبیت عملیات فضایی جهانی، یک نیاز فوری وجود دارد. ما اکنون باید فعالیت‌هایی برای تضمین داشته باشیم تا یک فضایی ایمن، مطمئن و پایدار برای فردا فراهم کنیم. من از تعهد روشن رهبران G-۷ برای درنظر گرفتن مسأله پایداری در فضا در قلب برنامه‌های سیاسی استقبال می‌کنم».
 



شایان ذکر است که زباله‌های فضایی برای جامعه فضایی بین‌المللی یک مشکل روزافزون است. بر پایه گزارش آژانس فضایی اروپا، نزدیک به ۳۴ هزار تکه از بقایای فضایی بزرگتر از ۱۰ سانتیمتر در حال چرخش در اطراف زمین هستند و همچنین حدود ۹۰۰ هزار تکه بین ۱ تا ۱۰ سانتیمتر و نیز شمار خیره‌کننده ۱۲۸ میلیون شیء بین یک میلیمتر تا یک سانتیمتر نیز در این ناحیه وجود دارند.
 
هر یک از این تکه‌ها، بدون کنترل در فضا با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند و این امر خطراتی جدی برای ایمنی ماهواره‌های فعال به‌همراه دارد. با ظهور صور فلکی بزرگی همچون استارلینک از شرکت اسپیس‌ایکس که تصمیم دارد ده‌ها هزار ماهواره دیگر را هم به محیط مداری وارد کند، این مشکل بدتر نیز خواهد شد.


کد مطلب: 65282

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65282/توافق-کشورهای-g-7-تعریف-استانداردهای-جهان-زباله-های-فضایی

ايتنا
  https://www.itna.ir