۰
plusresetminus
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۴

قرارداد بزرگ راکت لب و ناسا برای ساخت فضاپیما جهت سفر به مریخ

ایتنا - ناسا این بار تصمیم گرفته است که برای تحقیقات مریخی خود بر کمپانی خصوصی دیگری به نام راکت لب اعتماد کرده و از فضاپیماهای ساخت این شرکت استفاده کند.
قرارداد بزرگ راکت لب و ناسا برای ساخت فضاپیما جهت سفر به مریخ
ناسا این بار تصمیم گرفته است که برای تحقیقات مریخی خود بر کمپانی خصوصی دیگری به نام راکت لب اعتماد کرده و از فضاپیماهای ساخت این شرکت استفاده کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، کمپانی راکت لب بیشتر به دلیل پروازهایی که در مدار زمین انجام می‌دهد مشهور شده است اما تلاش‌های بین سیاره‌ای این کمپانی نیز در شرف موفقیت است.
 
این شرکت نوپا موفق به کسب قرارداد ساخت دو فضاپیما برای ماموریت ESCAPADE شده است. این مأموریت توسط ناسا برای مطالعه نحوه وزش بادهای خورشیدی از جو مریخ و تغییر آب و هوای این سیاره شده است. این فضاپیماها که Photon نام داشته و به آبی و طلایی ملقب شده اندبه مدت یک سال به مریخ سفر کرده و در مدار آن می‌چرخند و در عین حال اهداف اصلی علمی خود را دنبال می‌کنند.
 
 
 
این فضاپیماها پیشرانه Curie آزمایشگاه Rocket Lab  را با ردیاب‌های ستاره ای، چرخهای واکنشی، فرستنده و گیرنده مسیریابی در اعماق فضا و سایر سیستم‌های جانبی ترکیب کرده و از این طریق به پیمایش اعماق فضا و انجام فعالیت‌های علمی در اطراف سیاره سرخ کمک می‌کند. انتظار می‌رود که این فضاپیماها در سال 2024 با یک موشک تجاری تهیه شده توسط ناسا به فضا پرتاب شوند. البته این در شرایطی است که بررسی طراحی و تایید این دو فضاپیما به ترتیب در ماه‌های ژوئن و جولای تمام شود.
 
ناسا ماموریت ESCAPADE را به عنوان یکی از سه ماموریتی که تحت برنامه مأموریت‌های نوآورانه کوچک برای اکتشافات سیاره‌ای (به اختصار SIMPLEx) انجام خواهد شد انتخاب کرده است و هدف این انتخاب کاهش هزینه عموم میان ستاره‌ای و در دسترس‌تر کردن آن بوده است.
 
اگر همه چیز طبق برنامه ریزی‌ها پیش برود، انجام این کار قدم بزرگی برای راکت لب خواهد بود. ناسا پیش از این برای انجام همکاری‌های بخش خصوصی و دولتی بر کمپانی‌های رده بالایی نظیر اسپیس اکس و بلو اوریجینز تکیه کرده است و این اولین باری است که از رکت لب برای این ماموریت استفاده خواهد کرد. در صورتی که این کمپانی بتواند اشتباهات گذشته خود را جبران کرده و اعتماد بلند مدت ناسا را به دست بیاورد، می‌تواند به حضور به عنوان پای ثابت ماموریت‌های ناسا امیدوار باشد.
 
کد مطلب: 65269
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام