۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۴

وزیر ارتباطات از مرتفع شدن مشکل توسعه اینترنت خانگی خبر داد

ایتنا - آذری جهرمی پیش از این بارها به مشکل عدم توسعه اینترنت خانگی اشاره کرده بود. او همچنین سال گذشته با بیان اینکه زیرساخت توسعه اینترنت خانگی خوب نیست و در مقابل، زیرساخت موبایل خوب است، گفته بود: بار عدم کیفیت شبکه ثابت به شبکه موبایل سرریز می‌شود و به همین دلیل مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
وزیر ارتباطات از مرتفع شدن مشکل توسعه اینترنت خانگی خبر داد

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بازپس‌گیری منابعی از جمله کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی از شرکت مخابرات، مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی رفع شد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، اینترنت ADSL با بهره‌گیری از سیم مسی خطوط تلفن ثابت، جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است که اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم می‌آورد و البته با محدودیت‌هایی از جمله سرعت دانلود کمتر از ۲۴ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبه‌روست، اما سرعت دانلود روی اینترنت VDSL که از ترکیب فیبر نوری و سیم مسی استفاده می‌کند، نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود و سرعت آپلود آن نیز ۱۰ برابر ADSL است.

پروژه رساندن فیبر نوری به در منازل و جایگزینی آن با کابل مسی با توجه به افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی، در سال‌های اخیر در ایران هم مورد توجه مسوولان وزارت ارتباطات قرار گرفت، اما با مشکلات مالی روبه‌رو شد. کارشناسان حوزه عنوان کردند اگرچه انحصاری در حوزه فیبر نوری وجود ندارد، اما شرکت‌های اینترنتی توان سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند، زیرا فیبر نوری سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهد و به همین دلیل فیبر نوری منحصر به شرکت‌هایی شده که از قبل در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

خبر مهم برای صنعت ارتباطات
در این راستا محمدجواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توییتر با اشاره به یک خبر مهم برای صنعت ارتباطات، نوشت: مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی رفع شد. امروز پس از سه سال پیگیری و تلاش، دولت لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» را به تصویب رساند. پس از خصوصی‌سازی مخابرات، این «تصرف» یک مانع جدی برای توسعه اینترنت خانگی بود.
 


آذری جهرمی پیش از این بارها به مشکل عدم توسعه اینترنت خانگی اشاره کرده بود. او همچنین سال گذشته با بیان اینکه زیرساخت توسعه اینترنت خانگی خوب نیست و در مقابل، زیرساخت موبایل خوب است، گفته بود: بار عدم کیفیت شبکه ثابت به شبکه موبایل سرریز می‌شود و به همین دلیل مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مشکل اصلی کیفیت اینترنت ثابت انحصار مخابرات است که لایحه‌ای تصویب کردیم و با ارسال لایحه دوفوریتی در مجلس، این انحصار را برای همیشه رفع خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با تاکید بر اشتباهات رخ‌داده در واگذاری مخابرات، گفته بود: اشتباهات واگذاری در مجموعه مخابرات ایران در ایجاد برخی انحصارهاست. این اشتباه در سال ۱۳۸۸ در خصوصی‌سازی مخابرات انجام گرفت که داکت‌ها و سیم مسی که جوز اموال مردم است، به مخابرات واگذار شده و مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانه‌اش را به‌عنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه‌گذاری نکرد.
کد مطلب: 65218
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام