کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا می‌توانیم انرژی تاریک را از روی زمین ببینیم؟

آزمایش‌های جدید امیدها در این زمینه را تقویت می‌کنند

سايت خبری ايتنا , 22 خرداد 1400 ساعت 0:21

ایتنا - یک پژوهش جدید نشان می‌دهد این امکان وجود دارد که خورشید ذرات انرژی تاریک را از خود ساطع کند.


ماهیت واقعی انرژی تاریک، علیرغم دو دهه تحقیق، همچنان از درک ما خارج است. اما به گزارش ایتنا و به نقل از Space، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که یک شکل فرضی از انرژی تاریک می‌تواند در داخل خورشید ساخته و در زمین شناسایی شود. در واقع، ممکن است ما قبلاً آن را دیده باشیم.
 
در سال ۱۹۹۷، اخترشناسان متوجه شدند که انبساط جهان شتابی فزاینده دارد و آن را انرژی تاریک نامیدند؛ زیرا آنها نمی‌فهمیدند که چه عواملی باعث ایجاد این اثر عجیب کیهانی می‌شود.
 
برخی از دانشمندان گفته‌اند که ممکن است انرژی تاریک توسط نوع جدیدی از ذرات ایجاد شود. این ذره فرضی قادر به تعامل با سایر ذرات مدل استاندارد (مانند الکترونها و کوارکهای بالایی) نخواهد بود؛ زیرا در مرکز خورشید، یعنی جایی که تراکم و دما به‌اندازه کافی زیاد است و بین انرژی تاریک و مدل استاندارد فعل و انفعالات رخ می‌دهد، در مقیاس زیاد تولید می‌شود. تولید ذرات انرژی تاریک در داخل خورشید باعث بهم‌ریختگی تعادل گرمایی آن می‌شود و میزان تولید نور، دما و طول عمر آن را تغییر می‌دهد. از آنجا که رفتار خورشید دقیقاً مطابق آنچه ما از مدل استاندارد انتظار داریم، قرار دارد، بنابر این نظریه‌ها، نمی‌تواند ذرات انرژی تاریک را در هسته خود تولید کند.
 
 



اما مطالعه اخیر احتمال دیگری را پیشنهاد می‌کند: شاید انرژی تاریک مستقیماً به ذرات مدل استاندارد متصل نشود، بلکه به فوتون‌ها متصل شود. در اعماق خورشید منطقه‌ای وجود دارد که به «تاکوکلین» معروف است و در آن میدان مغناطیسی خورشید بسیار قوی است. میدان‌های مغناطیسی توسط فوتون‌ها حمل می‌شوند و بنابراین تعداد زیادی فوتون در تاکوکلین تولید می‌شود. اگر انرژی تاریک به نوعی به فوتون‌ها متصل شود، ممکن است در آنجا ذرات انرژی تاریک نیز تولید شوند.
 
نتیجه این که ممکن است در واقع راهی وجود داشته باشد که خورشید ذرات انرژی تاریک را از خود ساطع کند. سپس این ذرات انرژی تاریک از میان خورشید و از بین فضای خالی به بیرون شلیک می‌شوند و همین حالا هم می‌توانند از میان ما عبور کنند.
 
دانشمندان امیدوارند که آزمایش‌های آینده پیرامون کشف ماده تاریک، مانند XENONnT و PandaX-4T، اطلاعات بیشتری بدست دهند و در نهایت نخستین نگاه اجمالی به جهان تاریک را برای ما فراهم کنند.


کد مطلب: 65188

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65188/آیا-می-توانیم-انرژی-تاریک-روی-زمین-ببینیم

ايتنا
  https://www.itna.ir