کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت بزرگ‌ترین نقشه سه بعدی از جهان با استفاده از ابررایانه مجهز به هوش مصنوعی

سايت خبری ايتنا , 12 خرداد 1400 ساعت 7:35

ایتنا- متخصصان موفق به ساخت ابر رایانه ویژه‌ای شده اند که می‌تواند در آینده پژوهشگران را در مسیر ساخت نقشه سه بعدی از جهان کمک کند.


متخصصان موفق به ساخت ابر رایانه ویژه‌ای شده اند که می‌تواند در آینده پژوهشگران را در مسیر ساخت نقشه سه بعدی از جهان کمک کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از ‌ engadget، جدیدترین ابررایانه ساخت دست بشر ممکن است بتواند در حل برخی از مهم‌ترین مسائل فیزیک نجومی یاری رسان باشد.
 
گزارش‌های به دست آمده از VentureBeat حاکی از آن است که مرکز ملی محاسبات علمی آمریکا تحقیقات انرژی به صورت رسمی ابررایانه مجهز به هوش مصنوعی Perlmutter را به خدمت گرفته است. گفته می‌شود که این ابررایانه به منظور کمک به ساخت بزرگ‌ترین نقشه سه بعدی از دنیای قابل مشاهده برای مطالعه انرژی تاریکی که توسعه کیهان را ممکن می‌سازد، ایجاد شده است.
 
این ماشین به منظور راهبری مشاهده‌های طبیعی داده‌های به دست آمده از ابزار طیف سنجی انرژی تاریک را پردازش می‌کند. ابررایانه Perlmutter که به عنوان یکی از سریع‌ترین ابزار پردازشی موجود شناخته می‌شود می‌تواند به منظور تعیین هدف بعدی ابزار طیف سنجی انرژی تاریک ده‌ها کهکشان را در زمانی بسیار کوتاه مورد پردازش قرار بدهد.
 

 
 
کمپانی AMD در گزارش‌های خود در این رابطه تاکید می‌کند که نسخه اولیه Perlmutter از 1536 گره تشکیل شده است که هر کدام از آنها به یک پردازنده 64 هسته‌ای Epyc 7763 و چهار پردازنده گرافیکی انویدیا A100 مجهز شده اند. نتیجه این همانگی ایجاد سیستمی است که عملکرد آن در پردازش وظایق هوش مصنوعی به چهار اگزافلاپ می‌رسد و به این ترتیب زمان محاسبات به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.
 
علاوه بر این انویدیا مدعی شده است که ابررایانه Perlmutter در مقایسه با رقبای خود که پردازش داده‌های ابزار طیف سنجی انرژی تاریک را هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول می‌دهند، می‌تواند تنها در چند روز داده‌های مشابه را پردازش کرده و نتایج را در اختیار محققان بگذارد. همچنین در فاز دوم ساخت این ابررایانه که در اواخر سال 2021 انجام خواهد شد، قرار است تا 3072 گره مجهز به دوگانه‌ای از تراشه‌های Epyc 7763 به این سیستم افزوده شود.
 
البته تولید نقشه سه بعدی از جهان تنها پروژه در دست Perlmutter نخواهد بود. این ابررایانه همچنین در آینده واکنش‌های اتمی را به منظور پرورش فناوری‌های انرژی پاک نظیر فسیل‌های زیستی مورد مطالعه قرار خواهد داد. با این حال ساخت نقشه سه بعدی در میان تمامی پروژه‌های در نظر گرفته شده برای این سیستم به این دلیل حائز اهمیت است که می‌تواند نقش ابررایانه‌ها در حل مسائل در مقیاس بزرگ را بیش از انچه در گذشته تصور می‌شد، به اثبات برساند.


کد مطلب: 65105

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65105/ساخت-بزرگ-ترین-نقشه-سه-بعدی-جهان-استفاده-ابررایانه-مجهز-هوش-مصنوعی

ايتنا
  https://www.itna.ir