کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تکنولوژی جدید سیمان که ساختمان را به باتری تبدیل کند

سايت خبری ايتنا , 2 خرداد 1400 ساعت 2:30

ایتنا - این تکنولوژی ویژگی‌های جالب توجهی دارد چرا که سیمان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در کل دنیاست.


پژوهشگران دانشگاه تکنولوژی چالمرز در سوئد یک طرح مفهومی را برای یک باتری مبتنی بر سیمان قابل شارژ مجدد توسعه داده‌اند. روزی می‌رسد که تکنولوژی بتواند یک ساختمان کامل را به یک دستگاه عظیم ذخیره‌سازی انرژی، مانند یک باتری غولپیکر، تبدیل کند. این تکنولوژی ویژگی‌های جالب توجهی دارد چرا که سیمان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در کل دنیاست.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، طرح مفهومی ارائه شده دربرگیرنده یک ترکیب مبتنی بر سیمان با مقدار اندکی الیاف کربنی کوتاه به منظور افزایش هدایت و سفتی انعطاف‌پذیر این مصالح است. همچنین درون این مخلوط سیمانی یک شبکه الیاف کربنی پوشش داده شده با فلز آهن برای آند و نیکل برای کاتد تعبیه شده است. تحقیقات دیگر به بررسی باتریهای سیمانی در گذشته پرداخته‌اند، ولی آنها عملکرد بسیار اندکی داشتند.
محققان دانشگاه چالمرز قصد داشتند به روشی جدید برای تولید الکترود برسند. ایده‌ای که به آن رسیدند یک سیستم قابل شارژ مجدد را با استفاده ایده‌ای ایجاد نمود که مورد کنکاش قرار نگرفته بود. متوسط چگالی انرژی این باتری مبتنی بر سیمان هفت وات‌ساعت به ازاء هر متر مربع است، که تقریبا ده برابر بهتر از آن چیزیست که باتریهای سیمانی قبلی قادر به تولید آن بوده‌اند.
 


این پژوهشگران خاطرنشان نموده‌اند که این چگالی انرژی هنوز در مقایسه با باتریهای تجاری بسیار اندک است. با این وجود بر این باورند که امکان فائق آمدن بر این محدودیت به خاطر حجم بالایی که این باتری می‌تواند ارائه کند وجود دارد. مزایای داشتن یک ساختمان چندطبقه که اساسا یک باتری عظیم نیز باشد روشن است، از جمله برای تامین روشنایی درون ساختمان، فراهم‌سازی اتصال اینترنتی در نواحی دورافتاده، و یا هر نوع نیاز دیگر به انرژی.
 
دانشمندانی که روی این پروژه کار می‌کنند به روشنی می‌دانند که این ایده هنوز در مراحل بسیار ابتدائی خود است. یکی از چالشهای اصلی پیش روی این تکنیک بسط عمر سرویس‌دهی برای باتری و توسعه تکنیکهای بازیابی است.
 
 


کد مطلب: 65007

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/65007/تکنولوژی-جدید-سیمان-ساختمان-باتری-تبدیل-کند

ايتنا
  https://www.itna.ir