کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال وجود آتش فشان‌های فعال در مریخ قوت گرفت

سايت خبری ايتنا , 28 ارديبهشت 1400 ساعت 20:47

ایتنا- محققان بر اساس شواهد به دست آمده بر این باورند که ممکن است هنوز اتش فشان‌های فعالی در سطح کره مریخ وجود داشته باشند.


محققان بر اساس شواهد به دست آمده بر این باورند که ممکن است هنوز اتش فشان‌های فعالی در سطح کره مریخ وجود داشته باشند. 
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  techeblog، محققان دانشگاه آریزونا به تازگی شکافی را روی سطح کره مریخ کشف کرده اند که احتمالا نشان دهنده فعالیت‌های اتش فشانی از 50 هزار سال پیش است و این به معنای آن است که احتمالا ماگمای گرم همچنان در زیر سطح مریخ جریان دارد.
 
جدید‌ترین فوران این ماگما در منطقه مسطحی موسوم به Elysium Planitia رخ داده است و همین امر نشان دهنده این نکته حیاتی است که سیاره مریخ از نظر ساختار زمین شناسی آنچنان که تصور می‌شد، خاموش نیست و احتمالا آتش فشان‌های فعالی در آن وجود دارند.
 

 
 
این منطقه مسطح و تاریک مورد استفاده محققان حدود 8 مایل طول دارد و توسط شکاف‌های اتش فشانی به طول 20 مایل در سیستم گسل‌های Cerberus Fossae که پوسته مریخ در آنجا از هم جدا شده است، احاطه شده است. متاسفانه هر دو کاوشگر ناسا به این منطقه نزدیک نیستند و نمی توانند آن را مطالعه کنند.
 
دیوید هوروات به عنوان راهبر ارشد این مطالعه و دانشمند پژوهشی در در موسسه علوم سیاره در این رابطه اظهار داشته است که:« این ممکن است جوانترین کانسار آتشفشانی باشد که در مریخ ثبت شده است. اگر بخواهیم تاریخ زمین شناسی مریخ را در یک روز فشرده کنیم می‌توانیم بگوییم که این آتش فشان در آخرین ثانیه رخ از این یک روز رخ داده است.»


کد مطلب: 64989

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/64989/احتمال-وجود-آتش-فشان-های-فعال-مریخ-قوت-گرفت

ايتنا
  https://www.itna.ir