۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱

عکس روز ناسا: سحابی بادخیز NGC 3199

ایتنا - در نزدیکی مرکز عکس، یک ستاره از نوع ولف-رایت (Wolf-Rayet) وجود دارد؛ ستاره‌ای غول‌پیکر، داغ و با عمر کوتاه که بادهای شدید ستاره‌ای ایجاد می‌کند.
عکس روز ناسا: سحابی بادخیز NGC 3199
سحابی NGC 3199 در فاصله نزدیک به ۱۲ هزار سال نوری از ما قرار گرفته است. این سحابی یک ابر کیهانی درخشان است که در صورت فلکی کارینا (شاه‌تخته) واقع شده است. در این نمای باریک که رنگ‌های آن کاذب هستند، این سحابی در حدود ۷۵ سال نوری امتداد دارد. اگرچه تصویر اصلی و مفصل، شکلی کم و بیش حباب‌گونه را برای ما نمایان می‌سازد، اما با توجه به لبه بسیار روشن‌تر موجود در بالای صفحه، نسبت به این تصویر بسیار یکدست‌تر به‌نظر می‌رسد.
 
در نزدیکی مرکز عکس، یک ستاره از نوع ولف-رایت (Wolf-Rayet) وجود دارد؛ ستاره‌ای غول‌پیکر، داغ و با عمر کوتاه که بادهای شدید ستاره‌ای ایجاد می‌کند. در حقیقت، معروف است که ستاره‌های نوع ولف-رایت، سحابی‌هایی با اشکال جالب ایجاد می‌کنند؛ زیرا بادهای سهمگین آنها، در سرتاسر فضای میان‌ستاره‌ای و مواد موجود در آنها نفوذ می‌کنند.
 
در این حالت، تصور بر این بود که لبه روشن عکس، نشان‌دهنده یک شوک کمانی است که هنگام غوطه‌ور شدن ستاره در محیط یکنواخت تولید می‌شود؛ مانند شناور شدن قایق در آب. اما اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهند که این ستاره واقعاً مستقیم به‌سمت لبه روشن حرکت نمی‌کند. بنابراین توضیح محتمل‌تر این است که مواد اطراف ستاره یکدست و یکنواخت نیستند؛ بلکه در مجاورت لبه روشن و بادخیز NGC 3199 چگال‌ترند.
 
کد مطلب: 64875
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام