۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۲
رپرتاژ آگهی

بازاریابی محتوا چیست و آیا در موفقیت کسب و کار تاثیر دارد؟

مستقیم ترین تاثیری که محتوا می تواند روی فعالیت کسب و کار شما بگذارد این است که مشتریان بالقوه ای که دنبال پاسخی برای سوالات خود هستند را به سمت سایت شما می کشاند.
بازاریابی محتوا چیست و آیا در موفقیت کسب و کار تاثیر دارد؟
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



ممکن است این طور به نظر برسد که فقط کسب و کارهای آموزشی به محتوا نیازدارند و باقی کسب و کارها همین که همین که سایت فروشگاهی با محصولات مرتب چیده شده داشته شده باشند و سئوی فنی کافی داشته باشند برایشان کافی است. خب باید بگوییم اگر این طور بود وبسایتی به شناخته شدگی و پر فروشی دیجی کالا اقدام به راه اندازی Digikala Mag نمی کرد. اصلا بازاریابی محتوا به محتوای متنی یا نوع خاص دیگری خلاصه نمی شود و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که هر کسب و کاری به بازاریابی محتوا نیاز دارد.

بازاریابی محتوا چیست؟
شاید تا همین ده سال پیش، به دلیل عدم دسترسی آسان به اینترنت و فیزیکی بودن همه چیز، برای خرید هر کالا یا استفاده از هر خدماتی تنها از دوست و آشنا پرس و جو می کردیم و روانه بازار می شدیم تا از چندین مغازه اطلاعات بگیریم و در نهایت انتخاب کنیم.
 
اما امروزه که همه ما به اینترنت و ابزارهای دیجیتال دسترسی داریم، برای هر موضوع کوچک و بزرگی و پیش از هر اقدامی دست به دامان گوگل شده و اقدام به کسب اطلاعات می کنیم. کاربران و مخاطبان برند ما نیز از ما جدا نیستند و چنین رفتاری دارند. آن ها پیش از آن که صاف به سراغ محصول شما بیایند و خرید کنند، جواب سوالات زیادی را پیدا می کنند.
 
حالا اگر شما در مرحله پاسخ دهی به این سوالات هم همراهشان باشید چه می شود؟ آن ها برند شما را زودتر می شناسند و اگر پاسخ درستی به سوالاتشان داده باشید، بیشتر به شما اعتماد می کنند. بنابراین وقتی وارد مرحله تصمیم نهایی برای خرید شدند، اولین گزینه شان شما خواهید بود.
 
بازاریابی محتوا چه مزایایی دارد؟
بازاریابی محتوا می تواند به برند شما حداقل در سه مورد زیر کمک کند:

1- افزایش بازدید سایت
مستقیم ترین تاثیری که محتوا می تواند روی فعالیت کسب و کار شما بگذارد این است که مشتریان بالقوه ای که دنبال پاسخی برای سوالات خود هستند را به سمت سایت شما می کشاند. تعداد کسانی که نام کالا را دقیقا بدانند و آن را جستجو کنند بسیار کمتر از کسانی است که سوالاتی پیرامون آن دسته کالا دارند و با دیدن سایت شما به خرید ترغیب می شوند.
2 - کمک به بهبود سئو
روش های سئوی وبسایت بسیار گسترده هستند. اما روش های بسیار زیادی از آن که می توانید به گوگل اهمیت و ارزش سایت خود را معرفی کنید از طریق محتوا حاصل می شوند.
3-  افزایش محبوبیت برند
با وجود محتوا شما می تواند آگاهی از برند خود را افزایش دهید. یعنی افرادی که می توانند مشتریان بالقوه شما باشند را با استفاده از روش های بازاریابی محتوا از فعالیت، محصول و خدمات خود آگاه کنید.ضمن این که وقتی این افراد با محتوای خوب و ارزشمند مواجه شوند اعتماد بیشتری به شما کرده و شمارا نسبت به رقبایتان تمایز می دهند.


انواع محتوایی که بازاریابان می توانند از آن ها استفاده کنند
 

وقتی اسم محتوا به میان می آید اغلب افراد فکر می کنند که درباره مقالات وبلاگ سایت صحبت می کنیم. در صورتی که محتوا می تواند در انواع مختلفی تولید شود. این که چه نوع محتوایی با روش کار و موضوع فعالیت و همچنین انتظارات کاربران شما تطابق بیشتری دارد را بایستی خودتان کشف کنید. اما پربازده ترین انواع محتوا که می توانید روی آن ها تمرکز کنید به شرح زیر هستند:

۱. محتوای متنی
بهتر است هرچه سریعتر وبلاگ سایت خود را راه اندازی کنید، چرا که همین حالا هم بیشترین جستجوهای مردم در گوگل حول محور محتوای متنی در قالب مقالات وبلاگ می چرخد. ساده ترین و رایج ترین روشی که می توانید هم پاسخ مخاطبان را بدهید، هم به سئوی سایت تان کمک کنید محتوای متنی است. بهتر است لیستی از کلمات کلیدی مهم کسب و کار خود و سپس سوالات رایجی که ممکن است مخاطبان شما در طی سفر مشتری به آن بربخورید را تهیه کرده و سپس بر اساس آن استراتژی تولید محتوا تعیین کنید.هر چه فعال تر باشید  و با موضوعات بیشتری محتوا تولید کنید، شانس شما برای نمایش داده شدن به کاربران بیشتر می شود و آن ها پاسخ سوالات بیشتری را از شما می گیرند. بنابراین نام برند شما در یادشان ماندگار تر خواهد شد و بیشتر می توانند به برند شما اعتماد کنند.
 
 ۲. محتوای ویدیویی
اگر نیرویی در اختیار دارید که می تواند موشن گرافی برایتان بسازد، یا نور میکروفون و دوربین مناسب برای ضبط ویدیو را در اختیار دارید اصلا تعلل نکنید. همین حالا برای ساخت ویدیو اقدام کنید. محتوای بصری و به خصوص ویدیویی بیش از هر نوع دیگری علاقه و توجه کاربران را بر می انگیزد. علاوه بر این یوتیوب می تواند منبع مناسبی برای کسب در آمد دلاری هم باشد. کافی است نکات سئوی یوتیوب را بدانید و ویدیوی مناسب و با کیفیت و جذابی را برای کاربران مهیا کنید و نام برندتان را به آن پیوند بزنید.

 ۳. پادکست و محتوای صوتی
این روزها و به خصوص در دوره پسا کرونا افراد بیشتر و بیشتر به محتوای صوتی مثل پادکست علاقه مند می شوند. کلاب هاوس و سایر رسانه های کنفرانس صوتی نیز بستر را برای جذب بیشتر افراد فراهم کرده اند. کافی است یک موضوع خوب و پرطرفدار را انتخاب کنید. برای برگزاری کنفرانس اعلان های لازم را بدهید. و در برگزاری آن به مخاطبان نشان دهید چقدر به موضوعات حوزه خود اجهاف دارید و اعتمادشان را جلب کنید. ساخت پادکست های آموزشی یا حتی باجنبه ی سرگرمی نیز ایده خلاقانه ای است.
 
چطور بازاریابی محتوا موفق انجام بدهیم؟
 

روزانه میلیون ها محتوا در سطح وب و شبکه های اجتماعی تولید می شوند که درصد بالایی از آن ها حتی‌به مرحله دیده شدن هم نمی رسند! چرا که تولید کنندگان این محتوا به اصول آگاه نیستند. برای آن که محتوای موفقی تولید و سپس آن را بازاریابی کنیم بایستی مراحل زیر را طی کنید:
اگر میخواهید در رابطه با بازاریابی محتوا بیشتر بدانید محتوا زیر را بررسی کنید :
https://tasagency.net/what-is-content-marketing/

۱. پرسونا تعیین کنید و مخاطب را بشناسید
اولین گام در هر فعالیت بازاریابی شناخت مخاطب است. باید بدانید با چه کسانی طرف هستید تا بتوانید مطابق میل آن ها رفتار کنید. در وهله اول پرسونا تعیین کنید و سن، فرهنگ، جنسیت و سایر ویژگی های غالب مشتریان احتمالی خود را تعیین کنید.
 
۲. هدف تعیین کنید
در این مرحله باید بدانید هدف کسب و کارتان از این بازاریابی چیست. چیز مبهم و کلی مثل افزایش بازدید سایت به دردتان نخواهد خورد. اهداف دقیق و مشخص با مهلت معین را درنظر بگیرید. مثلا افزایش فروش به ۳۵۰‌محصول در ۵ ماه می تواند هدف دقیق و خوبی باشد. اگر به اصول هدف گذاری SMART آشنا نیستید، درباره آن مطالعه کنید.
 
۳.استراتژی و تقویم محتوا تنظیم کنید
شما به عنوان صاحب یک کسب و کار موظف هستید که یک استراتژی داشته باشید تا در میان صد‌ها پست اینستاگرام، توئیت‌های شبکه اجتماعی توئیتر و صدها صفحه جدید در اینترنت غرق نشوید! استراتژی محتوای شما می‌تواند بخش‌های مختلفی داشته باشد که عبارت است از:
   - مشخص کردن مخاطب اولیه و ثانویه بیزینس
   - بررسی ارزش‌های ایجاد شده توسط مخاطب
   - پیام کلیدی محتوا چیست؟
   - لحنی که باید در محتوا به عنوان لحن برند شناخته شود به چه صورت است؟
   - چگونه مخاطبان خود را به سمت ایجاد سود، هدایت کنیم؟
   - چه تهدیدها و فرصت‌هایی وجود دارد که نباید از دست بدهیم؟
   - و …

 ۴. تصمیم بگیرید!
در این مرحله بایستی بر اساس پرسونایی که تعیین کردید، نوع محتوا پلتفرم انتشار آن را انتخاب کنید.

۵. به اصول تولید محتوا مسلط شوید
در این با توجه به نوع محتوایی که انتخاب کرده اید، برای تولید آن مطالعه کنید. به طور مثال اگر پلتفرم های وبلاگ و یوتیوب را برای تولید محتوای متنی و ویدیویی انتخاب کرده اید، بایستی به اصول محتوای سئو شده متنی و اصول سئوی یوتیوب آگاه شوید. با HTML و تگ های پرکاربرد آن آشنایی اولیه پیدا کنید و...

۶. دکمه خلاقیت را روشن کنید و دست به کار شوید
اگر نتیجه ای را می خواهید که دیگران نگرفته اند، باید کاری را بکنید که دیگران نکرده اند. اگر تمام محتواهای اینستاگرام شبیه هم شده اند، شاید مردم چشم انتظار شما هستند که محتوای مفید، جذاب و خلاق آن ها را برایشان تولید کنید.
باقی کار دیگر با خودتان است. شما، ایده ها و خلاقیت تان!
 
 
کد مطلب: 64856
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام