۰
plusresetminus
شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۰۵
در موش‌ها تجربه شد:

یافته جدید محققان ژاپنی برای رشد مجدد دندان‌ها

ایتنا - این مطالعه نخستین تحقیقی است که مزایای پادتن‌های مونوکلونال را برای بازتولید دندان نشان می‌دهد و می‌تواند یک چارچوب درمانی جدید را برای تعویض دندان (که در حال حاضر از طریق ایمپلنت‌ها یا روش‌های مصنوعی درمان می‌شود) فراهم بیاورد.
یافته جدید محققان ژاپنی برای رشد مجدد دندان‌ها
گروهی از دانشمندان در دانشگاه کیوتو و دانشگاه فوکویی پادتنی را برای یک ژن کشف کرده‌اند که می‌تواند رشد دندان در موشها را تحریک کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این ژن یک حساس‌سازی رحم مرتبط با ژن-1 یا USAG-1 است، و قادر است تا رشد دندان در موش‌هایی که از عدم تشکيل جوانه دنداني (که مشکلی ژنتیکی است) رنج می‌برند را تحریک کند. این پژوهشگران خاطرنشان کرده‌اند که بزرگسالان معمولا 32 دندان دارند، ولی حدود یک درصد از افراد به خاطر یک اختلال مادرزادی تعداد کمتر یا بیشتری دندان دارند. این محققان علل ژنتیکی برای داشتن دندانهای بیش از حد را به عنوان سرنخی برای کمک به بازتولید دندانها در بزرگسالان مورد کنکاش قرار دادند.
 
این محققان توضیح می‌دهند که ریخت‌زایی دندان‌های فرد به تعاملات مولکولهای متعدد بستگی دارد، از جمله پروتئین ریخت‌زایی استخوان و سیگنالینگ Wnt. این مولکولها رشد بافتها و ارگانهای متعدد درون بدن انسان را مدوله می‌کنند. محققان از دارویهایی اجتناب می‌کنند که دارای تاثیرگذاری مستقیمی بر فعالیت آنها هستند که دلیل آن اثرات جانبی است که ممکن است پیامدهایی برای کل بدن داشته باشد.
 

محققان می‌گویند که می‌دانند سرکوب USAG-1 به نفع رشد دندان است، به همین خاطر به بررسی این ژن خاص پرداختند. این تیم توانست چند پادتن مونوکلونال را برای USAG-1 بیابد. پادتنهای اینچنینی عموما برای درمان سرطان، ورم مفاصل و توسعه واکسن‌ها استفاده می‌شوند. این محققان تعامل USAG-1 با فقط BMP را مختل کردند و دریافتند که سیگنالینگ BMP برای تعیین تعداد دندانها در موش‌ها اهمیت اساسی دارد.
 
آنها همچنین دریافتند که تنها یک بار تزریق برای تولید یک دندان کامل کافی است و آزمایشهای متعاقب همین مزایا را برای موش خرماها نشان دادند. محققان می‌گویند که این مطالعه نخستین تحقیقی است که مزایای پادتنهای مونوکلونال را برای بازتولید دندان نشان می‌دهد و می‌تواند یک چارچوب درمانی جدید را برای تعویض دندان (که در حال حاضر از طریق ایمپلنتها یا روشهای مصنوعی درمان می‌شود) فراهم بیاورد.
 
 
کد مطلب: 64762
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام