۰
plusresetminus
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۴

ثبت بیش از یک میلیون دامنه فارسی

ایتنا - از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۸۸۱ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ فارسی، پسوند ir با بیش از یک میلیون و ۳۲۱ هزار دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد.
ثبت بیش از یک میلیون دامنه فارسی


دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی بوده و به طور کلی از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید.

به گزارش ایتنا از ایسنا، پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی آیکن (ICANN) تأیید شده باشند. نمونه‌های پسوندهای متداول com ،org و ir هستند و انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است.

در ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز و یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. این پژوهشگاه هم‌چنین آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌دهد. 
 

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۸۸۱ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۳۲۱ هزار و ۵۷۱ دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد که نشان می‌دهد بیش‌ترین سهم متعلق به همین پسوند است.

پس از دامنه ir، دامنه co.ir با ۴۰۵۶ مورد، دامنه ایران با ۱۵۸۶ مورد و دامنه ac.ir با ۱۲۷۱ دامنه‌ فعال هستند. هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۶۲۰ مورد، دامنه org.ir با ۲۷۶ مورد، دامنه sch.ir با ۲۵۳ مورد و دامنه gov.ir با ۲۱۳ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۲۶ دامنه فعال است.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- چندی پیش با اشاره به سابقه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ورود اینترنت به ایران و نیز نامگذاری دامنه‌های اینترنتی از جمله دات‌آی‌آر (.ir) گفته بود: با توجه به اینکه مطابق با سند طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، توسعه خط و زبان فارسی تا سال ۱۴۰۴ به عنوان یکی از اهداف راهبردی در نظر گرفته شده و دامنه فارسی ایران تأثیر زیادی در تحقق این هدف دارد، پیشنهاد می‌شود که امکان ثبت دامنه فارسی برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها سریع‌تر از سازمان‌های دولتی فراهم شود.
کد مطلب: 64734
برچسب ها: دامنه ir اینترنت
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام