کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ثبت دو زلزله قوی در مریخ توسط InSight

سايت خبری ايتنا , 16 فروردين 1400 ساعت 22:09

ایتنا - موج‌های زمین‌لرزه‌ها مستقیما درون زمین حرکت می‌کنند، در حالی که ماه‌لرزه‌ها عمدتا بسیار پراکنده هستند. مریخ‌لرزه‌ها چیزی بین این دو نوع زلزله هستند.


ناسا اعلام کرده است که مریخ‌نورد موسوم به InSight دو زلزله قوی و شفاف را بر روی سطح مریخ شناسایی کرده است که در ناحیه‌ای که با نام گوداله‌های سربروس شناخته می‌شود تشخیص داده است. دو زلزله شدید نیز در اوائل ماموریت آن در همین ناحیه ثبت شده بودند. ناسا می‌گوید که این مریخ‌لرزه‌های جدید به بزرگی 3.3 و 3.1 بوده‌اند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، زلزله‌های جدید اندکی خفیف‌تر از دو زلزله قبلی در همین مکان بودند که بزرگی آنها 3.6 و 3.5 بود. InSight بیش از 500 لرزه را در طی ماموریتش به ثبت رسانده است، ولی این چهار مورد در ترکیب با هم بهترین سوابق لرزه‌ای برای بررسی لایه‌های درونی این سیاره هستند. تیم علمی InSight بیشتر با هدف درک گوشته و هسته این سیاره اقدام به مطالعه مریخ‌لرزه‌ها می‌کند.
 
از جنبه زمین‌شناختی، مریخ بسیار با زمین متفاوت است زیرا مریخ فاقد لایه‌های تکتونیکی است ولی دارای مناطق فعال از نظر آتشفشانی است که موجب ارتعاشات در این سیاره می‌شوند. این دو زلزله جدید در روزهای 7 و 18 مارس به ثبت رسیده‌اند، و باعث تقویت این ایده می‌شوند که گوداله‌های سربروس یک فعالیت لرزه‌ای مرکزی بر روی این سیاره است. تاکنون دانشمندانی که به مطالعه داده‌های این ماموریت پرداخته‌اند دو نوع متفاوت از زلزله‌ها را بر روی مریخ مشاهده کرده‌اند، که یکی از آنها بیشتر شبیه ماه و دیگری بیشتر شبیه زمین بوده است.
 

ثبت دو زلزله قوی در مریخ توسط InSight

موج‌های زمین‌لرزه‌ها مستقیما درون زمین حرکت می‌کنند، در حالی که ماه‌لرزه‌ها عمدتا بسیار پراکنده هستند. مریخ‌لرزه‌ها چیزی بین این دو نوع زلزله هستند. دانشمندان می‌گویند که هر چهار مریخ‌لرزه بزرگ‌تر ضبط شده روی مریخ شبیه زمین‌لرزه‌ها بوده‌اند. همچنین این زلزله‌ها در طی تابستان شمالی مریخ رخ دادند، درست مانند دو زلزله قوی ثبت شده قبلی.
 
لرزه‌نگار زیر گنبد حفاظتی InSight به قدری حساس است که باد گاهی مریخ‌لرزه‌های خفیف‌تر را مبهم می‌کند. InSight هیچ زلزله‌ای را در طی فصل زمستان شمالی شناسایی نکرد. اخیرا تیم کنترل‌کننده InSight از چمچه آن برای ریختن خاک روی شیلد «باد و حرارت» گنبدی آن استفاده کرد، با این هدف که از آن در برابر باد و تغییرات دمایی حفاظت کرده و به بهبود قابلیت لرزه‌شناسی آن کمک کند. 
 


کد مطلب: 64589

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/64589/ثبت-دو-زلزله-قوی-مریخ-توسط-insight

ايتنا
  https://www.itna.ir